درس پژوهی | دانلود رایگان نمونه درس پژوهی دانشگاه فرهنگیان کلیه مقاطع برتر کشوری

درس پژوهی چیست؟ چقدر در مورد این مفهوم اطلاع دارید؟ شاید برای اولین بار است که قصد دارید در مورد مفهوم درس پژوهی اطلاعات بیابید و شاید هم از جامعه فرهنگیان عزیز هستید که به دنبال دانلود فایل درس پژوهی به این مقاله مراجعه کرده اید. در هر حال، چه هدف شما کسب اطلاعات باشد و چه به دنبال دانلود فایل باشید، این مقاله پاسخگوی تمامی نیازات و سؤالا شما خواهد بود.

در صورتی که به هر دلیلی نیاز به برقراری ارتباط ما دارید و در مورد درس پژوهی و فایل های آن اطلاعاتی نیاز دارید از صفحه تماس استفاده کنید.
همچنین اگر فرصت خواندن این مقاله را تا انتها ندارید برای دانلود از لینک های زیر استفاده کنید:

برای دانلود بهترین نمونه فایل های پایه اول ابتدایی کلیک کنید

برای دانلود بهترین نمونه فایل های پایه دوم ابتدایی کلیک کنید

برای دانلود بهترین نمونه فایل های پایه سوم ابتدایی کلیک کنید

برای دانلود بهترین نمونه فایل های پایه چهارم ابتدایی کلیک کنید

برای دانلود بهترین نمونه فایل های پایه پنجم ابتدایی کلیک کنید

برای دانلود بهترین نمونه فایل های پایه ششم ابتدایی کلیک کنید

سرفصل های موجود در این مقاله به شرح پایین است که شما میتوانید با کلیک بر روی هر کدام به سرعت به مقصد دلخواه خود برسید.

درس پژوهی چیست؟

درس پژوهی

درس پژوهی یک پروسه و مجموعه فعالیت شناخته شده در نظام تحصیلی در کل جهان است. در این پروسه یا مجموعه فعالیت ها، معلمان و دیگر اعضای فعال در در یک نظام تحصیلی، به ایجاد یک تیم و طراحی یک درس میپردازند. این خلاصه ترین تعریف ممکن برای واژه درس پژوهی بود اما این یک مقاله کاملا کامل و جامع است و قرار نیست تا در همین قسمت به اتمام برسد.

به درس پژوهی در فرهنگ ها و کشور های مختلف اهمیت بسیار زیادی داده میشود. به طور مثال ژاپنی ها آن را بهترین روش برای بهبود وضعیت مدارس از نظر تحصیلی و دیگر نقاط میدانند. درس پژوهی را میتوان روشی مناسب برای بهبود شرایط مدارس و نظام تحصیلی در کل جهان دانست که در آن معلمان با انجام تحقیقات و افزایش دانش خود نسبت به قبل، علاوه بر ایجاد تغییرات جدید در نظام، با افزایش علم خود به بهبود روش های تدریس کمک میکنند. در نهایت این بهبود نظام آموزشی و آموزش نوجوانان دانا تر، به ساخت یک جامه بسیار پیشرفته و توسعه یافته کمک میکند.

به عقیده بسیاری از بزرگان اگر قصد داشته باشید در مورد آینده یک کشور پیشگویی کنید کافی است تا به مداس ابتدایی یا همان دبستان های این کشور ها سری بزنید تا بتوانید به خوبی آینده کشور موردنظر را مشاهده کنید. دقیقا این موضوع است که میتواند باعث فهم اهمیت درس پژوهی شود. این فعالیت از مهم ترین فعالیت هایی است که میتواند نظام تحصیلی یک کشور را زیر و رو کند.

نیاز نظام تحصیلی ایران به درس پژوهی

نیاز به پروژه درس پژوهی

باید قبول کرد که مدارس ایران به شدت به درس پژوهی نیاز دارند. مدارس ایران واقعا مشکلات فاجعه باری را در خود دارند و نه تنها مدرسه بلکه کل نظام تحصیلی با این مشکلات روبرو است و از حل و رفع آنها قاصر است.

در چنین زمانی که هیچکس علاقه ای به تغییرات کلی در این نظام ندارد و در واقع کسی توجه خود را دانش آموزان معطوف نمیکند، تنها راه حل شروع از تغییرات جزیی است که این تغییرات میتواند به دست معلمان عزیز و با طرح هایی چون درس پژوهی و… اتفاق بیوفتد. مشکلات نظام تحصیلی ایران را میتوان در دانشگاه های کشور به خوبی مشاهده نمود.

دانشجویانی که تمام طول تحصیل خود را با نگرانی کنکور سر کرده اند و پس از آن هم به دانشگاه های آزاد و … با هزینه های هنگفت راه یافته اند و در آنجا نیز به صورتی که باید توانایی تحصیل و یادگیری ندارند. حتی این موضوع به قدری شدید است که دانشجویان ما اغلب پایان نامه های خود را نه با تحقیقات بلکه با هزینه و پول خریداری میکنند و این وضع باعث به وجود آمدن باند های مافیایی مقاله و پایان نامه نویسی شده است.

دست های پشت پرده نمیگذارند تا موضوع کنکور که موضوعی تازیخ گذشته در کشور های جهان به حساب می آید از ایران رخت ببندد و در نهایت تمامی این موضوعات باعث تربیت دانشجویانی میشود که از استاندارد های لازم تحصیلی برخوردار نیستند. این است که تأکید بر روی تغییرات در نظام تحصیلی یا حداقل توجه به درس پژوهی میشود.

اگر به دنبال ریشه این مشکلات باشید، مطمئنا قسمت اعظمی از آن را مربوط به سیاست های کثیف و باند های قدرت میبینید اما در هر حال نمیتوان از اهمیت مدارس دبستان و یادگیری پایه ای دانش آموزان غافل شد. مطمئنا این موضوع بحث بسیار پر اهمیتی است و باید به شدت به آن توجه شود. اگر دانش آموزان ما نتوانند از پایه با این مشکلات مقابله کنند تأثیر آنها بر خورد را بپذیرند مطمئنا نمیتوان امیدوار بود که درآینده نیز به فکر برطرف کردن این مشکلات باشند.

معلمان عزیز میتوانند با ایجاد تیم های درس پژوه و انجام فعالیت های درس پژوهی متعدد، قسمت اعظمی از این مشکلات را حل کنند و به خوبی دانش آموزان را برای آینده تحصیلی خود آماده کنند.

درس پژوهی (Lesson Study)

Lesson Study

به طور کلی درس پژوهی (Lesson Study) دارای یک پروسه و سلسله فعالیت هایی است که معلمان باید برای انجام یک فعالیت کامل آن ها را انجام دهند. به طور جامع و قدم به قدم این پروسه را میتوانید در سرتیتر های بعدی همین مقاله دنبال کنید اما در این قسمت قصد داریم تا در مورد آن توضیحاتی را برای شما ارائه کنیم تا بیش از پیش با اهمیت آن، چگونگی اجرا و در نهایت تعریف درس پژوهی آشنا شوید.

اولین قدم و البته مهم ترین قدم در فعالیت درس پژوهی، رویارویی با مشکل است. شاید این قسمت را نتوان به طور واقعی در قدم های این فعالیت دسته بندی کرد اما در هر حال در ابتدا معلم با یک مشکل در درس ها روبرو میشود. در این حالت معلم به شناسایی و چرایی مشکل میپردازد. بر خلاف طرح هایی چون اقدام پژوهی و … که در آن معلم تا قسمت زیادی یا همه فعالیت را به تنهایی انجام میداد، در درس پژوهی معلم صرفا مشکل را شناسایی میکند و اقدام خاص دیگری را به تنهایی برای آن انجام نمیدهد.

مشکل یاد شده اغلب میتواند در کتاب درسی باشد و شاید هم در فهم دانش آموزان. به طور مثال ممکن است معلم متوجه شود که قسمتی از کتاب ریاضی دوم دبستان کمی نا مفهوم و سخت نگاشته شده است یا شاید هم اصلا موضوع به این صورت نباشد و معلم با کمی بررسی دروس متوجه شود که میشود این قسمت از دروس را به صورت ساده تر و کاربردی تر به دانش آموزان آموخت. پس همین موضوع میتواند یک ایده بسیار عالی در جهت بهبود وضعیت درسی دانش آموزان شود.

این ایده در ابتدا باعث علاقه بیشتر دانش آموز به درس میشود که یکی از اهداف درس پژوهی همین مسئله است. پس از آن اجرای این ایده باعث میشود تا دانش آموزان از این به بعد این درس یا دروس را بسیار بهتر از قبل متوجه شوند و با آن ارتباط برقرار کنند. البته که مزایای بسیار دیگری هم در این قضیه وجود دارد که در ادامه مقاله به این موضوع نیز به صورت مفصل میپردازیم.

همکاری در پروژه

همکاری گروهی

پس از اینکه معلم به ایده یا مشکل برخورد باید به فکر تشکیل یک تیم درس پژوه باشد. یک تیم درس پژوه میتواند از افراد زیادی چون معلمان، معاونان و… حضور داشته باشد اما باید این را بدانند هر فردی که وارد این تیم میشود نام او به عنوان یکی از مشارکت کنندگان در پروژه ثبت میشود پس نباید به هیچ عنوان پس از ورود و ثبت نام در آن، از آن خارج شوند.

یکی از دلایل اصلی این موضوع این است که پس از تشکیل تیم و مشخص شدن اعضای آن، وظایف هر فرد مشخص میشود و هر کدام از افراد باید بتوانند به خوبی وظیفه خود را اجرا کنند و در غیر اینصورت کل تیم به مشکل میخورد. از همین رو  و با توجه به اینکه کوتاهی یک نفر حتی میتواند تیم را به مشکل برساند و فعالیت دیگر اعضا را مختل کند، اعضایی که قصد ورود به تیم را دارند باید به خوبی به این مسائل واقف باشند و با تصمیم نهایی و مطلق خود وارد این تیم درس پژوهی شوند.

تقسیم وظایف در یک تیم درس پژوه باید طبق نظر جمع انجام شود و به هیچ وجه نباید این موضوع شانسی به صورت اتفاقی صورت بگیرد. باید تمامی اعضا با توجه به قابلیت هایی که دارند وظایفی را به عهده بگیرند. به طور مثال معلمی که توانایی خوبی در برقراری ارتباط با دانش آموزان دارد و همینطور میتواند با قدرت کلام خوب خود بهتر از بقیه درس ها را به دانش آموزان یاد دهد به عنوان یکی از نفرات آموزش دهنده در نظر گرفته میشود. از طرف دیگر اشخاصی که میتوانند به خوبی در نوشتن عمل کنند باید به عنوان نویسنده ها انتخاب شوند.

به همین صورت وظایف بین افراد گروه تقسیم میشود و هر کدام طبق این برنامه باید وظایف خود را انجام دهد.

هدف گذاری

هدف گذاری

یکی از دیگر قسمت های مهمی که در این طرح معلمان با آن روبرو هستند و باید به خوبی بتوانند آن را جرا کنند، بحث هدف گذاری برای درس پژوهی هست. این فعالیت با اهداف روشن فعالیت های خود را آغاز کند تا بتوان علاوه بر زمان بندی صحیح، مسیر روشنی را طی کند. مطمئنا اگر این قسمت به خوبی انجام نشود، مشکلات زیادی به وجود می آید. به طور مثال ممکن است استاندارد های لازم یک فعالیت سالم و صحیح به طور کامل به اجرا در نیایند و یا حتی ممکن است تیم به هدفی که باید برسد اما هنوز فعالیت خود را ادامه دهد و به دلیل اینکه هدف روشنی را در مقابل خود مشاهده نمیکند فعالیت، انرژی، هزینه و زمان گزافی را برای این موضوع صرف کند. پس بهتر است در همان ابتدای طرح و حتی قبل از تقسیم وظایف به هدف گذاری برای طرح مشغول شوند و بتوانند نقشه راه خود را ترسیم کنند.

مراحل اجرا و آزمایشات

آخرین مراحل طرح عبارتند از اجرا و آزمایشات مکرر. قسمت اصلی این درس پژوهی همین قسمت است. در این بخش معلمان درس مورد نظر را با کمک یکدیگر و نسبت به اهداف تعیین شده طراحی میکنند. طراحی درس بخش مهم است که باید با تمرکز تمام انجام شود. مطمئنا بخش های دیگر فعالیت های انجام شده از اهمیت بالایی برخوردار اند اما نباید غافل شد از این موضوع که تمامی این فعالیت ها برای رسیدن به این بخش انجام شده و هدف همین قسمت طراحی درس بوده است.

در بخش طراحی درس، درس طراحی شده به مرحله اجرا میرسد و در این بخش معلمانی که وظیفه آموزش درس به دانش آموزان را دارند وارد فعالیت میشوند. در این زمان است که دانش آموزانی انتخاب شده و معلمان به آنها درس مورد نظر را آموزش میدهند. در زمان آموزش تمامی جزییات نوشته و یادداشت میشوند. تمامی مدارک ثبت میشود و عکس العمل دانش آموزان نسبت به درس طراحی شده در دفتر مخصوص این کار ثبت میشود. حال زمان مشاهده نتایج و بررسی نتایج حاصله است. در این قسمت باید به خوبی دید که وضعیت چطور است؟ آیا میتوان درس را به همین صورت ارجاع داده و منتشر کرد یا نیاز به تغییرات دارد؟

این مرحله، مرحله تجدید نظر نام دارد. در تجدید نظر مشکلاتی که درس در برخورد با دانش آموزان داشته است ثبت میشود و پس از آن برای بازبینی و بررسی دوباره ارجاع میشود به تیم درس پژوه تا تمامی مشکلات حل شوند. عملا مرحله اجرا و بررسی دوباره مانند یک حلقه چندین بار تکرار میشود تا در نهایت درس طراحی شده بتواند دانش آموزان و تیم را به اهداف خود برسانند. در آخرین مرحله نیز نوبت به گزارش نویسی از طرح میرسد و گزارشی از تمام فعالیت ها و ریز جزییات طرح آماده و منتشر میشود.

آیا درس پژوهی مزایایی دارد؟

مزایای درس پژوهی

با توجه به صحبت هایی که تا کنون مطرح شد تنها جواب این سؤال، جواب مثبت است. درس پژوهی مزایای بسیار زیادی برای یک کلاس، مدرسه و کل نظام آموزش و پرورش یک کشور دارد و تأثیرات بسیاری مثبت بسیاری را به همراه دارد. اگر هنوز هم به این موضوع ایمان نیاورده اید و در مورد اهمیت این پروژه شک دارید، میتوانید نگاهی به دیگر کشور ها بیندازید و اهمیت و احترامی که آنان برای درس پژوهی قائل میشوند را مشاهده کنید. در هر حال در ادامه مقاله به صورت جزیی تر به این مزایا میپردازیم.

اولین مزیتی که این فعالیت دارد و اغلب کسی به آن توجهی نمیکند، غربالگری میان معلمان است. آموزش و پرورش میتواند با بررسی نمونه های درس پژوهی فراوانی که به دست معلمان انجام شده است، متوجه شود که کدام یک از معلمان برای بهبود نظام تحصیلی اهمیت قائل اند و حاضر اند برای آن ازمان و انرژی خود را صرف کنند. مطمئنا چنین معلمانی که تا این حد برای پیشرفت کشور خود ارزش قائل اند لیاقت آن را دارند که در ادامه فعالیت های خود به مناصب بالاتری دست پیدا کند.

افزایش علاقه دانش آموزان به مدارس

افزایش علاقه دانش آموزان به مدارس

مزیت دیگری که برای درس پژوهی میتوان نام برد، بحث کاهش دلزدگی دانش آموزان از درس است. حتی دانش آموزان ممتاز هم ممکن است علاقه وافری به فضای درس و مدرسه نداشته باشند و اغلب آنها از سر اجبار به ادامه تحصیل مشغول شوند. یک فعالیت صحیح که بتواند باعث بهبود درس های کتب مدرسه شود و بتواند دروس را به زبان ساده تری به دانش آموزان بفهماند مطمئنا این باعث میشود تا از دلزدگی دانش آموزان نسبت به دروس کاسته شود که واقعا یک مزیت مهم و کاربردی است.

قسمتی از فعالیت های آموزش و پرورش همواره به این موضوع معطوف است که دانش آموزان بتوانند زمانی را که در مدرسه میگذرانند بهتر از قبل صرف کنند و در این زمان خوشحال تر و شاداب تر باشد. درس پژوهی میتواند قدم کوچکی در این زمینه بردارد که البته اگر این فعالیت به شکل واقعی خود انجام شود و بتواند در نزد تمامی معلمان فراگیر شود، با رفع تمامی مشکلات دروس در مدارس، مدرسه فضای بسیاری نشاط آور تر و بهتری خواهد بود. البته متأسفانه فرهنگ سازی صحیحی در جهت افزایش علاقه به درس پژوهی از طرف معلمان، تا به حال به دست آموزش و پروش انجام نشده اما مطمئنا با افزایش معلمان علاقه مند به این فعالیت، میتوان به مدارسی بهتر در آینده امیدوار شد.

افزایش علم دانش آموزان

به عنوان یکی دیگر از مزیت های درس پژوهی میتوان به افزایش دانایی دانش آموزان اشاره کرد. زمانی که یک درس در تیم درس پژوهی طراحی میشود و پس از آزمون و خطاهای بسیار در انتها انتشار پیدا میکند، این درس مطمئنا قدرت فهم بیشتری را برای دانش آموزان به همراه دارد و آنها نیز با درک بهتر آن میتوانند بسیار بیش از قبل به سطح دانش خود بیافزایند.

زمانی که درس های تکراری و روتین در کتاب های درسی، تبدیل به درس های کاربردی و واقعا مفیدی بشود که میتوان از آنها در راستای افزایش بازخورد در مدارس استفاده کرد، در انتهای سال تحصیلی با دانش آموزانی روبرو هستیم که از همه حیث نسبت به حالت قبل دانا تر هستند. این دانش آموزان با علم و دانش کاربردی میتوانند در آینده سازی کشور خود نقش بسازایی را داشته باشند.

مزایای درس پژوهی برای معلمان

مزایای درس پژوهی برای معلمان

در انتهای بحث مزیت های درس پژوهی نیز باید به مزیت های این فعالیت برای معلمان اشاره کنیم. اولین مزیت آن برای معلمان بهبود فعالیت های آنان در همکاری تیمی است. ممکن است هنوز برخی از معلمان در موضوع کار تیمی مشکلاتی داشته باشند و نتوانند به خوبی خود را در مقابل یک تیم همکار نشان دهند. از همین رو یک فعالیت تیمی با وظایف مشخص شده این افراد را مجبور میکند که خواه و ناخواه برای انجام وظایف خود هم که شده، در کار تیمی خود را نشان دهند و به مرور با این موضوع بسیار مهم آشنا شوند. البته کار تیمی موضوعی است که باید از ابتدا به دانش آموزان آموزش داده شود تا در سنین بالاتر به مشکل نخورند اما با توجه به وجود این خلاء در کلاس های درس کشور، ممکن است نقطه ضعف هایی در مورد آن هنوز در بعضی از برزگسالان وجود داشته باشد.

مزیت دیگر فعالیت درس پژوهانه برای معلمان، این است که تحقیقات و بررسی های موجود در آن باعث افزایش علم معلمان میشود. این تحقیقات باعث میشود تا معلمان از فضایی که در آن صرفا آموزش حکم فرماست کمی فاصله بگیرند و به تحقیق و پژوهیش عملی روی بیاورند. حال این موضوع به شدت به میتواند باعث افزایش سطح علم و دانش این عزیزان شود. این علم و دانش که اغلب از تحقیقات عملی به دست آمده است، از ارزش بسیار بالایی برخوردار است و میتواند زمینه ساز پیشرفت های بسیار بزرگتری برای دبیران شرکت کننده در تیم درس پژوه باشد.

آخرین مزیت یاد شده برای معلمان نیز بهره مند شدن از تجربیات دیگر معلمان است. هر معلم با هر سطح از علمی مطمئنا تجربیاتی دارد که میتواند به مابقی دبیران کمک کننده باشد. این تجربیات احتمالا در زمینه هایی چون:

  • تدریس
  • رفتار با دانش آموزان
  • برخورد با مشکلات
  • رفتار با همکاران
  • مشکلات اداره ای و رسمی
  • نامه نگاری رسمی
  • ارتقاء شغلی
  • و…

هستند. تجربیاتی که از معلمان به یکدیگر منتقل میشود، همانطور که مشاهده میکنید دسته بندی های مختلفی دارد و میتواند در تمامی زمینه ها و حتی زندگی غیر کاری به آنان کمک کند. پس در این قسمت متوجه شدیم که درس پژوهی فعالیتی است که نه تنها به دانش آموزان که بلکه به معلمان نیز سود زیادی را میرساند.

اولین بار این فرآیند در کدام کشور اجرا شد؟

تاریخچه درس پژوهی

جواب این سؤال را زمانی به راحتی متوجه میشوید که نگاهی به شرایط کشور های جهان بیاندازید، از میان آنان به توسعه یافته هایشان دقت کنید و در نهایت در بین بهترین و پیشرفته ترین کشور ها، میتوانید خواستگاه این فعالیت و تاریخچه درس پژوهی را بیابید. کشور ژاپن خواستگاه آن است!! کشور ژاپن از پیشرفته ترین کشور های جهان است. این کشور از نظر منابع طبیعی و غیره از فقیر ترین کشور های جهان است اما به خوبی مشاهده میکنیم که در این کشور پیشرفت علمی به بهترین سطح ممکن رسیده است. پروژه هایی که در مدارس دبستانی این کشور و به دست دانش آموزان مقاطع ابتدایی آن انجام میشود توان رقابت با پروژه های دانشگاهی کشوری چون کشور ما را دارد. از نظر مالی یکی از ثروتمند ترین کشور های جهان است و آسایش و خوشی مردم آن به حد اعلایی رسیده است.

تفاوت این کشور با کشور غنی و ثروتمندی (منابع طبیعی) چون ما در چیست؟ میتوان بعد از نظارت بر شدید برای جلوگیری از فساد، مهم ترین مزیت آنها نسبت به ما را مربوط به موضوع آموزش و پروش و تحصیل در این کشور دانست. ژاپن از جمله کشور هایی است که تمامی وزارت خانه های آن به بحث تحصیل دانش آموزان توجه میکنند و همگی مانند یک سیستم به آموزش بهتر فرزندان این کشور کمک میکنند.

ژاپن، خواستگاه درس پژوهی

ژاپن و درس پژوهی

سیستم تحصیلی کشوری چون ژاپن با این همه پیشرفت و برتری نسبت به کشور های دیگر همواره در حال تغییر و بهبود یافتن است تا مبادا کاهش کیفیت آموزش باعث شود تا دانش آموزان آنطور که باید آموزش های خود را پیش نبرند. یکی از مهم ترین قسمت هایی که آموزش و پروش ژاپن به آن اهمیت میدهند، بحث درس پژوهی است. ژاپن خواستگاه درس پژوهی است و این کشور برای اولین بار این فعالیت را درکشور خود انجام داد و پس از آن هم کشور های دیگر به الگو برداری از این کشور پرداختند.

این فعالیت توانست پس از جنگ جهانی دوم و ویرانی هایی که در این کشور به وجود آمده بود به خوبی باعث بازسازی مدارس این کشور شود. پس از اینکه ژاپن این فعالیت را در مدارس خود به اجرا درآورد توانست بازخورد های بسیار عالی و مناسبی از آن دریافت کند. این موضوع باعث شد تا دیگر کشور های در حال توسعه به فکر الگو برداری از این فعالیت باشند و در نهایت نیز درس پژوهی به اغلب آموزش و پروش های جهان اضافه شد و هر کشور با توجه به شرایط خود آن را در مدارس به اجرا درآورد. ایران نیز یکی از کشور هایی بود که توانست به خوبی از این موضوع الگور برداری کند و بهره خوبی را از آن ببرد.

نمونه درس پژوهی

نمونه درس پژوهی

گفتیم گه قصد داریم در این قسمت به صورت قدم به قدم با مراحل درس پژوهی آشنا شویم. این مراحل به ترتیب برای شما در این قسمت عنوان میشوند تا بتوانید به خوبی آن را درک کنید. اگر تا به حال اقدام به دانلود نمونه درس پژوهی کرده باشید مطمئنا به خوبی مشاهده کرده اید که یک فعالیت درس پژوهی از ۱۱ قسمت تشکیل میشود. ما در ادامه این ۱۰ مرحله را در قالب نمونه درس پژوهی برای شما توضیح میدهیم

مراحل اول تا پنجم

در قدم اول یک نمونه درس پژوهی، معلمان برای تشکیل یک تیم گرد هم می آیند و یک تیم درس پژوهی را تشکیل میدهند. این تیم اغلب تیمی بین پنج تا هفت نفر است اما محدودیت خاصی در تعداد اعضای آن وجود ندارد.

در همین مرحله این تیم به تقسیم وظایف میپردازند. اگر تیم را یک تیم ۵ نفره درس پژوه تصور کنید، وظایف باید به این شکل تقسیم شوند:

  • ۱ نفر مسئول هماهنگی های لازم تیم
  • ۲ نفر برای نوشتن طرح درس
  • ۲ نفر برای اجرای طرح

تا اینجا مرحله اول به اتمام رسید.

نمونه درس پژوهی: در مرحله دوم و سوم که قسمت بسیار مهمی از فعالیت درس پژوهی است، معلمان در ابتدا مشکل موجود را مطرح میکنند و پس از آن به طرح درس میپردازند. به طور مثال گفته میشود که مشکل موجود، بحث فرمول های یادگیری درس ریاضی است و حال باید درسی طراحی شود که بتواند به خوبی این فرمول ها را به دانش آموزان آموزش دهد. در این نمونه درس پژوهی، که به درس پژوهی ریاضی هم معروف است، تمامی تیم به صورت منسجم برای حل مشکل اقداماتی را انجام میدهند.

در مرحله چهارم درس تدوین میشود!! در این مرحله برای اولین بار درس تدوین و طراحی میشود تا در آینده بتوان با استفاده از آن مابقی قسمت های درس پژوهی را به جلو برد. درس طراحی شده باید دارای اهدافی باشد که این اهداف به ۳ بخش:

  • اهداف کلی
  • اهداف ورودی
  • اهداف رفتاری

تقسیم میشود.

مراحل و نمونه های مختلف پروژه

حال نوبت به بخش مهم درس پژوهی میرسد. قسمات پنجم یا تدریس طرح درس. در این قسمت یکی از افرادی که وظیفه آموزش و تدریس درس را عهده دار است، مشغول به تدریس درس طراحی شده برای دانش آموزان یک کلاس میشود. در همین زمان بقیه افراد تیم درس پژوه نیز تمامی جزییات تدریس، از توانایی معلم تا عکس العمل دانش آموزان را نکته برداری میکنند و آن را به ثبت میرسانند.

مراحل ششم تا یازدهم

در مرحله ششم نمونه درس پژوهی از نکات نوشته شده توسط تیم، به دست همین اعضاء، گزارشی نوشته میشود. این گزاش در مورد کل روند طرح درس و تدریس آن نوشته میشود و باید به خوبی معلوم کند که در این روند چه اتفاقات، مشکلات، نکات مثبت وغیره ای وجود داشت. قبل از اینک به سراغ قسمت بعد برویم باید این نکته را به شما یادآور شویم ک در صورتی که هر کدام از این قسمت ها برای شما گیج کننده بود نگران نباشید زیرا با دانلود درس پژوهی و مشاهده تمامی این روند به صورت عملی مطمئنا با پیش زمنیه ای که در این قسمت مطالعه کرده اید به راحتی متوجه مفهوم این طرح میشوید.

مرحله هفتم مرحله تجدید نظر است. به این صورت که با توجه به متون ثبت شده، قسمت هایی از درس طراحی شده که با مشکل روبرو بوده است و میتواند از قبل بهتر باشد، مورد تغییرات قرار میگرد.

در مرحل هشتم نمونه درس پژوهی، دوباره درس طراحی شده تدریس میشود و معلمی که قبلا این فعالیت را انجام داده بار دیگر برای دانش آموزان دیگر این فعالیت را تکرار میکند. در همین حین نیز مانند دقعه قبل تمامی جزییات توسط اعضای تیم نوشته و ثبت میشود.

در مرحله نهم مانند مرحله ششم، اعضا دوباره به نوشتن گزارش میپردازند. البته این بار با این تفاوت که در این گزارش به تفاوت دو دفعه اجرا نیز پرداخته میشود. در مرحله آخر آموزش هم از کل این فرآیند توسط تیم گزارش برداری میشود و در نهایت فرآیند درس پژوهی به اتمام میرسد.

دانلود درس پژوهی دبستان

دانلود درس پژوهی

مطمئنا قسمت اعظمی از افرادی که به این مقاله رجوع کرده اند صرفا به دنبال دانلود درس پژوهی بوده اند و قصد دارند تا فایل های مورد نظر خود را از آرشیو فایل های درس پژوهی ما پیدا کنند. فایل هایی که ما در این قسمت در اختیار شما قرار میدهیم از فایل های برتر درس پژوهی است که میتوانید این فایل ها در موضوعات مختلفی دسته بندی شده اند که این موضوعات نسبت به مقاطع مختلف تحصیلی در دبستان هستند:

  • دانلود درس پژوهی اول ابتدایی
  • دانلود درس پژوهی دوم ابتدایی
  • دانلود درس پژوهی سوم ابتدایی
  • دانلود درس پژوهی چهارم ابتدایی
  • دانلود درس پژوهی پنجم ابتدایی
  • دانلود درس پژوهی ششم ابتدایی

این موضوعات فایل های موجود در آرشیو ما هستند که شما عزیزان میتوانید از آنها به نحو احسن استفاده کنید:

نمونه های موجود برای پایه اول ابتدایی را میتوانید از لینک زیر دانلود کنید. این نمونه درس پژوهی ها متناسب با همین پایه و مقطع تحصیلی هستند و دقیقا برای معلمان این مقطع تحصیلی نگاشته شده اند.

برای دانلود بهترین نمونه فایل های پایه اول ابتدایی کلیک کنید

درس پژوهی پایه دوم ابتدایی از نمونه های مهم و با ارزشی است که توسط معلمان استفاده میشود. ما نیز برای جمع آوری این نمونه ها بسیار به استاندارد های لازم و موجود دقت کرده ایم. امیدواریم شما هم پس از استفاده از آن ها این گفته ما را تصدیق کنید.

برای دانلود بهترین نمونه فایل های پایه دوم ابتدایی کلیک کنید

پایه سوم نزد معلمان کل دبستان اهمیت بسیار بالایی دارد و مطئمنا درس پژوهی این پایه نیز برای آنان از اهمیت خاصی برخوردار است. این فایل هایی که در ادامه برای دانلود آنها اقدام میکنید از میان بهترین نمونه ها گلچین شده اند و میتوانند پاسخگوی نیاز های شما در تدوین درس پژوهی سوم دبستان باشند.

برای دانلود بهترین نمونه فایل های پایه سوم ابتدایی کلیک کنید

در سال چهارم دانش آموزان با تغییرات شخصیتی بسیاری مواجه میشوند و این موضوع باعث میشود تا معلمان به درس پژوهی پایه چهارم اهمیت زیادی بدهند. ما نیز سعی کرده ایم با وسواس خاصی این فایل ها را برای شما گرد آوری کنیم.

برای دانلود بهترین نمونه فایل های پایه چهارم ابتدایی کلیک کنید

درس پژوهی پایه پنجم ابتدایی با تمرکز خاصی از طرف تیم های درس پژوه نگاشته میشود. این فایل ها از میان فایل های شش پایه ابتدایی از کیفیت بسیار بالایی برخوردار اند و این موضوع را میتوان به حساسیت بالای این مقطع تحصیلی مربوط دانست.

برای دانلود بهترین نمونه فایل های پایه پنجم ابتدایی کلیک کنید

فایل های درس پژوهی پایه ششم ابتدایی هنوز به اندازه ای که باید نرسیده اند. با توجه به اینکه این پایه به تازگی و چند سالی است که به مدرس ابتدایی اضافه شده، هنوز معلمان زیادی بر روی آنها فعالیت نکرده اند اما همین فایلهای موجود نیز دارای کیفیت مناسبی هستند.

برای دانلود بهترین نمونه فایل های پایه ششم ابتدایی کلیک کنید

درس پژوهی دبستان

علاوه بر این موضوعات، موضوعات دیگری نیز در آرشیو فایل ما وجود دارند که شما میتوانید با مراجعه به قسمت دانلود فایل، از آنها استفاده کنید. این موضوعات عبارتند از:

  • نمونه درس پژوهی ریاضی ابتدایی
  • نمونه درس پژوهی علوم
  • نمونه درس پژوهی دینی دبستان
  • و…

امیدواریم مطالب این مقاله در مورد درس پژوهی و فایل های دانلود درس پژوهی موجود در آن توانسته باشد به خوبی نیازگوی نیازات شما باشد. با آرزوی موفقیت برای شما عزیزان.


درباره ما

تیم تخصصی کاشان پی ان یو یکی از قدرتمند ترین تیم های آموزشی در زمینه تدوین درس پژوهی در سراسر اینترنت و فضای مجازی می باشد. شما عزیزان می توانید به بهترین شکل ممکن از هر آنچه که در این زمینه نیاز دارید بهره مند شوید. شماره های ما در بخش تماس با ما موجود است. شما عزیزان می توانید با شماره گیری و ارسال ایمیل ما را از نظرات خود بهره مند نمایید.


منبع: تیم تخصصی کاشان پی ان یو