اقدام پژوهی چه تاثیری بر روند آموزش دارد؟

Rate this post

در اقدام پژوهی، معلم و کارگزار آموزشی با مسئله ای درون مدرسه و محل کار مواجه شده که می خواهدخودش درباره آن “موقعیت نا معین”به جستجوی منظم بپردازدو خودعلاقه مند است.

مسئله رابکاود-جواب بیابد وجواب آنرا خود درعمل بکارگیرد به همین دلیل به اقدام پژوهی،معلم پژوهنده هم گفته شده است .این هم یک پژوهش مشارکتی معلمان دردرون نظام آموزشی است، ولی تفاوت دراینستکه دراقدام پژوهی فقط معلم است که درتدریس یک مبحث درسی باهمکاران به باز اندیشی ،طراحی، تدوین، اجرا ،ارزیابی، بازنگری و اصلاح می پردازد، در اقدام پژوهی و اقدام پژوهی طرح درس تدوین شده توسط یک معلم اجرا وتوسط همکار/همکاران موردمطالعه،مشاهده و باز اندیشی قرار می گیرد. دراقدام پژوهی،مسئله تدریس یک مبحث و بهسازی مستمرآموزش وتدریس است که ممکن است همکار/همکاران (همتایان) هم در تدریس این مبحث با مسئله ای مواجه باشند که همه درباره ی آن مبحث درسی (مثال تدریس کسرمساوی یا مخرج مشترک)به گفت وگو،تدوین طرح درس (طراحی)،ارزیابی،بازنگریوبازاندیشی می پردازند،دراین فرایندهمه از هم یاد می گیرند و باعث رشد حرفه ای آنها می شود.
واژه اقدام پژوهی « پژوهش در عمل » ترجمه ی انگلیسی «Action Research » است . یعنی پژوهش عمل گرا که در حین عمل و انجام کار و فعالیت صوت می گیرد .اقدام پژوهی روش علمی است که عمل پژوهش در محل کار انجام می شود و فرآیند مشارکتی آزادمنشانه مرتبط با توسعه دانش علمی است.
اقدام پژوهی فرآیند نظام مند تفکر و تحقیق و اقدام که افراد آن را در مورد عرف یا عادات شغلی خود به کار می گیرند . اقدام پژوهی آموزش ، کاوش برای شناخت ، ارزشیابی و سپس دگرگون کردن برخی از روش های معمول آموزشی به منظور بهبود بخشیدن به آنهاست .
واژه ی « اقدام پژوهی » توسط کورت لوین ابداع شد که لقب پدر اقدام پژوهی را به او داده اند . کورت لوین در سال ۱۹۹۴ مبادی اصطلاح اقدام پژوهی را ابداع کرد و فرآیند اجرای آن را بر سه اصل بنیان نهاد :برنامه ریزی،حقیقت یابی و اجرا.
شما عزیزان بعد از آشنایی و شناخت فواید اقدام پژوهی به این نکته توجه فرمایید. بانک فایل پژوهشی معلمان اقدام به تهیه و تنظیم صدها نمونه اقدام پژوهی برای شما عزیزان نموده است.شما عزیزان میتوانید پس از شناخت در رابطه با فواید اقدام پژوهی از این سایت برای دانلود نمونه اقدام پژوهی استفاده نمایید.

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از 8 صبح تا 12 شب همه روزه فعال است.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

92 − = 82