اهمیت فعالیت های پژوهشی در افزایش کیفیت سطح علمی دانش آموزان

Rate this post

همانطور که می دانیم فعالیت های پژوهشی معلمان مانند اقدام پژوهی و پژوهش در عمل در سالهای اخیر رونق زیادی به خود گرفته است و توانسته است جای خود را به درستی در میان قشر فرهنگیان جامعه باز کند.

در واقع اقدام پژوهی معلمان نوعی پژوهش عملی می باشد که به معلمان کمک می کند که مشکلات آموزشی و تربیتی کلاس خود را به صورت عملی و مرحله به مرحله برطرف نمایند.نمونه اقدام پژوهی هایی که توسط معلمان و دبیران و حتی سایر عوامل آموزشی و پرورشی مثل اقدام پژوهی مدیر،اقدام پژوهی معاون و … نشان می دهد که یکی از بهترین و موثر ترین فاکتورهای تاثیر گزار در بحث تغییر رویه دانش آموزان در کلاس و مدرسه اقدام پژوهی است.به همین دلیل است که مبحث اقدام پژوهی در اینترنت و فضای مجازی هم طرفداران بسیاری پیدا نموده و هم اینکه یکی از بیشترین جستجوها را دارد.

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از 8 صبح تا 12 شب همه روزه فعال است.

در رابطه با بهبود کیفیت اقدام پژوهی معلمان و همچنین میزان تاثیر گزاری بیشتر آن باید گفت که هرچه اقدام پژوهی حاصل تجربیات شخصی خود نگارنده باشد و هر چه حالت عملی تری داشته باشد می تواند میزان تاثیر گزاری بیشتری داشته باشد و درصد بیشتری در راستای بهبود کیفیت موجود را داشته باشد.

علاوه بر اقدام پژوهی معلمان گزارش تخصصی نیز یکی از مهمترین فاکتورهای تاثیر گزار در بهبود وضعیت کلاسی و درون مدرسه در رابطه با معلمان و سایر عوامل آموزشی می باشد. حدودا سه سال است که معلمان و سایر عوامل آموزشی جهت تکمیل ارزشیابی خود و پر کردن امتیاز ارزشیابی از گزارش تخصصی و پیشنهاد ارزشیابی استفاده می کنند.اما نکته قابل ذکر این است که این گزارش تخصصی و پیشنهادهای ارزشیابی در چه سطحی بررسی و رسیدگی می شود و اینکه آیا این مراجع رسیدگی به گزارش تخصصی و پیشنهاد ارزشیابی تنها به دادن امتیاز در راستای پر کردن این موارد بسنده می کنند و یا از تجربیات گرانبهای عوامل آموزشی و پرورشی خود نیز استفاده می برند.

در پاسخ به سوال اول باید گفت که متاسفانه گزارش تخصصی مانند اقدام پژوهی در سطوح بالا مورد بررسی و ارزیابی قرار نمی گیرد و تنها در بحث درون مدرسه ای و درون آموزشگاهی مورد مطالعه قرار می گیرد.

در واقع معلمان و عوامل مدرسه برای کسب امتیاز ارزشیابی خود معمولا به نگارش سه عدد گزارش تخصصی و پنج عدد پیشنهاد ارزشیابی پرداخته و پس از تکمیل نمودن آنها برای کسب امتیاز و بررسی به مدیریت آموزشگاه تحویل می دهند و مدیریت مدرسه هم معمولا بدون بررسی و تحلیل زیاد نمره کامل را به آنها می دهد.

اما درباره مدیر مدرسه مسئله فرق دارد.مدیریت آموزشگاه نیز در راستای پست سازمانی خود نیاز به نگارش گزارش تخصصی و اقدام پژوهی دارد.بنا بر این با توجه به تجربیاتی که در طول سال کسب نموده است به نگارش گزارش تخصصی و پیشنهاد و راهکار ارزشیابی می پردازد.

در نهایت مسئله مدیریت مدرسه با سایر عوامل مدرسه تفاوت دارد.چراکه مدیریت مدرسه می بایست گزارش تخصصی مدیر و پیشنهاد و راهکار مرتبط با شغل خود را برای بررسی به اداره آموزش و پرورش منطقه بفرستد.متاسفانه در رابطه با بررسی گزارش تخصصی مدیر نیز هیچ استثنایی وجود ندارد.با توجه به شلوغی کار و مشغله زیاد مسئولین اداره در آغاز سال تحصیلی گزارش تخصصی و پیشنهاد و راهکار مدیر نیز بدون بررسی زیاد و تحلیل امتیاز کامل را گرفته و بایگانی می شود.و این چنین است که نمیتوان گزارش تخصصی و پیشنهاد ارزشیابی بهترین بهره را برد.

اهمیت فعالیت های پژوهشی در افزایش کیفیت سطح علمی دانش آموزان
اهمیت فعالیت های پژوهشی در افزایش کیفیت سطح علمی دانش آموزان

اما آیا مسائل پژوهشی به همینجا خلاصه می شود؟ در پاسخ باید گفت خیر و به یکی از مهمترین و قوی ترین پژوهش های عملی معلمان اشاره نمود.

این فعالیت پژوهشی چیزی نیست جز درس پژوهی .در واقع درس پژوهی که نوعی فعالیت گروهی معلمان است و بیشتر در مقطع ابتدایی مورد بررسی قرار می گیرد می تواند کمک بسیار زیادی به نوع تدریس معلمان نموده و مشکلات تدریس آنها را تا حد زیادی برطرف نماید.

با توجه به اینکه فعالیت درس پژوهی به صورت گروهی انجام می شود می توان گفت که جزء بهترین فعالیت های پژوهشی معلمان است.در واقع در درس پژوهی چند تن از معلمان دور هم جمع شده و تجربیات گرانبهای هم بهره می برند.آنها در ابتدا یکی از دروس را که به نظرشان چالش زیادی دارد انتخاب نموده و سپس اقدام به تدریس اولیه می نمایند.البته باید خاطر نشان نمود که در تدریس اولیه معایبی وجود دارد که معمولا خودشان به این معایب واقف هستند.

معلمان در درس پژوهی پس از تدریس اولیه و بررسی معایب آن در طول جلساتی که با هم دارند این معایب را برطرف نموده و اقدام به تدریس ثانویه می نمایند.در تدریس ثانویه سعی بر این است که تدریس به بهترین شکل ممکن انجام پذیرد.اینجاست که می توان از تدریس ثانویه در نگارش تجربیات برتر تدریس و حتی سناریو و الگوی تدریس نیز بهره برد.

در نهایت باید گفت که از آنچه گفتیم نتیجه می گیریم که معلمان ، مدیران و سایر عوامل آموزشی و تربیتی می بایست همواره و در طول سال از فعالیت های عملی پژوهشی بهره گیری نمایند تا هم بتوانند نمره و امتیاز ارزشیابی خود را تکمیل نموده و هم سطح علمی خود و دانش آموزانشان را بالا ببرند.از این رو این عزیزان نیازمند منبعی کامل و جامع جهت الگوبرداری هستند.ما به این عزیزان سایت مهمی را به نام بانک فایل پژوهشی معلمان معرفی می کنیم.این سایت سالهاست که در این عرصه مشغول خدمت رسانی به فرهنگیان محترم است. و عزیزان فرهنگی می توانند با مراجعه به این سایت اقدام به تهیه نمونه های اقدام پژوهی ، گزارش تخصصی و درس پژوهی جهت دانلود نمایند.

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

18 + = 21