معلمان چه تاثیر در بهبود فضای علمی و پژوهشی کشور دارند؟

Rate this post

ممکن است تا به حال با کلماتی نظیر گزارش تخصصی معلمان برخورد کرده باشید. گزارش تخصصی معلمان در واقع نوع خاصی از پژوهش معلمان و البته سایر فرهنگیان می باشد که نمونه کاملی از فعالیت های عملی معلمان در راستای مستند سازی عملکرد آنها در طول سال تحصیلی است.

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از 8 صبح تا 12 شب همه روزه فعال است.

گزارش تخصصی معلمان می تواند به حتم راهگشای نوینی در رابطه با مشکلات و مصائبی که در سند تحول بنیادین در چشم انداز بیست ساله آموزش و پرورش با آن مواجهیم باشد.گزارش تخصصی حدود سه سال است که در جامعه معلمان باب شده است و طرفداران زیادی پیدا کرده است.

در واقع روزهای اولی که گزارش تخصصی بخشنامه شد هدفی جز کمک به معلمان و سایر کادر فرهنگی در رابطه با تکمیل نمودن نمره ارزشیابی آنها نداشت و بقیه بهانه بود به طوری که معلمان با پر کردن چند سطر از تجربیات خود در طول سال تحصیلی موفق به کسب ۶ امتیاز ارزشیابی می شدند و این باعث خوشنودی آنها و به طبع کسب نمره کامل آنها می شد.

اما پس از گذشت چند صباحی جامعه آموزشی کشور متوجه مسئله جالبی شدند.مسئله گزارش تخصصی معلمان و همچنین پیشنهاد ارزشیابی توانسته بودند کمک بسیار بزرگی به حل مشکلات آموزشی و تربیتی دانش آموزان و حتی اولیا و مربیان نمایند.

در واقع معلمان موضوعاتی را تحت عنوان گزارش تخصصی انتخاب نموده بودند که پس از کار کردن بر روی آنها توانسته بودند آنها را به صورت عملی پیاده سازی نمایند.

 

مفهوم پژوهش در عمل در جامعه فرهنگیان

پژوهش در عمل یا همان اقدام پژوهی نوع دیگری از فعالیت های عملی و تحقیقاتی جامعه معلمان است که بهتر است در اینجا به آن اشاره نماییم.

اقدام پژوهی مسئله ای است که سالهاست در میان قشر فرهنگی جامعه برقرار است و چندین سال است که معلمان و دبیران و همچنین مدیران و معاونین در رابطه با مستند سازی از فعالیت های مثمر ثمر خود از آن یاد می کنند. در واقع با اینکه اقدام پژوهی به صورت دلبخواهی انجام می شود و هیچ اجباری در انجام دادن و یا انجام ندادن آن نیست اما توانسته است به شدت جای خود را در دل جامعه آموزش و پرورش باز کند و هر عضو فرهنگی در طول سال یکبار به نوشتن اقدام پژوهی روی بیاورد.

در رابطه با نگارش اقدام پژوهی باید چنین گفت که نباید چنین تصور شود که اقدام پژوهی مانند تحقیقات ساده دانشگاهی است و فقط جنبه تئوری دارد.در واقع پژوهشی که در میان قشر معلمان فقط جنبه تئوری داشته باشد بی ارزش است و زمانی ارزش و اهمیت پیدا می کند که شامل فعالیت های عملی باشد و بر روی دانش آموزان و محیط مدرسه پیاده سازی شده باشد.

اقدام پژوهی که معمولا مثل گزارش تخصصی به صورت انفرادی نگارش می گردد ابتدا مسئله و یا مشکلی را در محیط کلاس و یا مدرسه باز کرده و سپس پیرامون آن به بحث و مباحثه می نشیند.

در مرحله بعد می بایست با ارائه راه حل های مختلف و استفاده از تجارب دیگران به حل مشکل پرداخته و در نهایت کلیه تجربیات خود را در قالب پیشنهادات و راهکارها و نتیجه گیری در اختیار خواننده قرار می دهند.

 

تدریس انفرادی و گروهی معلمان و الگوی تدریس

موضوع آخری که قرار است در رابطه با آن صحبت کنیم بحث درس پژوهی است.درس پژوهی نوعی تجربه گروهی معلمان است که معمولا در یک مدرسه و با همکاری مدیریت و معاونین صورت می پذیرد.در واقع در درس پژوهی معلمان به کمک هم و با استفاده از تجربیات همدیگر می کوشند بهترین روش تدریس را پرامون یک موضوع خاص پیدا نموده و پس از حل مشکلات و چالش های موجود در نهایت به صورت مستند برای دانش آموزان اجرا نمایند.

درس پژوهی با اقدام پژوهی و گزارش تخصصی تفاوت هایی دارد .از این تفاوت ها می توان به گروهی بودن درس پژوهی بر خلاف انفرادی بودن گزارش تخصصی و اقدام پژوهی اشاره نمود.از دیگر تفاوت های درس پژوهی این است که درس پژوهی در رابطه با تدریس درسی خاص و پیدا کردن بهترین نوع روش تدریس صورت می پذیرد در صورتی که در اقدام پژوهی و گزارش تخصصی بیشتر به حل معضل و یا مشکلی خاص پرداخته می شود. درس پژوهی ، اندیشیدن( بازاندیشی و تفکر )درباره ی اینکه چگونه یک درس را به پایان برسانیم به طوری که دانش آموزان آن را بفهمند و بتوانند از آن معنا بسازند را قوت می بخشد.در واقع تدریس پژوهی به معلم می گوید: به درک و فهم دانش آموزان و یادگیری بهتر آنان اندیشه کن (بختیاری  ۱۳۸۷).

یادگیری ای که درس پژوهی برای معلمان به همراه می آورد در طول تدریس آنان به کار گرفته می شود.حتی دانش آموزان اظهار کرده اند از این که بزرگسالان علاقه مندند بدانند آن ها چگونه فکر می کنند احساس خوبی دارند.درس پژوهی ، گروهی از درس ها را تولید می کنند که می توانند با گزارش هایی درباره اینکه چه چیزی خوب کار می کند و چه چیزی خوب کار نمی کند ، تعامل و با هم مشارکت داشته باشند.

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

13 − = 8