گزارش کتبی درس پژوهی و منطق درس پژوهی چگونه است؟ ❶بهترین نمونه های برگزیده

1/5 - (2 امتیاز)

گزارش کتبی درس پژوهی و منطق درس پژوهی چگونه است؟ بهترین نمونه های برگزیده

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل گزارش کتبی درس پژوهی حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل گزارش کتبی درس پژوهی سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل گزارش کتبی درس پژوهی سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از 8 صبح تا 12 شب همه روزه فعال است.

گزارش کتبی درس پژوهی و منطق درس پژوهی چگونه است؟ بهترین نمونه های برگزیده باید گفت : تغییر و تحول در “فرهنگ مدرسه”، دغدغه ی بیشتر کارگزاران آموزشی (تربیتی)، مربیان تربیتی،معلمان است.معلم، یکی از بازیگران اصلی و محوری نظام آموزشی،همیشه مهم ترین،مؤثرترین عامل تغییر و تحول در فرهنگ آموزشی تلقی می شود،لذا هر گونه اصلاح، بهبود،بهسازی ،نوسازی در فرایند یاددهی- یادگیری (آموزش) یا تدریس باید به وسیله معلم انجام شود.معلم اثربخش می تواند مدرسه و کلاس کارا و کارامد (اثربخش) را رقم بزند؛گزارش درس پژوهی عنوان فایلی است که در سایت ما وجود دارد و در سال های اخیر در رابطه با چگونگی تنظیم معلمان و دانش آموزان از طرف آموزش و پرورش ابلاغ گردید

نقش معلم یادگیرنده در گزارش درس پژوهی

معلم یادگیرنده،دانش آموز یادگیرنده و کلاس و مدرسه یادگیرنده را هدایت و رهبری می کند. اگر نگاهی به فرهنگ آموزش در مدارس ژاپن [ مرکز شکل گیری تدریس پژوهی بکنیم] می توانیم بگوئیم فرهنگ یادگیری ،فرهنگ گفت و گو،فرهنگ پژوهش در کف کلاس،پیشینه و قدمت یکصد ساله دارد و آنها معلم را پاس داشته و آموزش را سپاس گذاشته اند. برای دولت و ملت ژاپن آموزش و یادگیری مهم بوده و برای این مهم تلاش کرده اند؛ برای عملی شدن این اندیشه، اندیشه اند و به اندیشه و تفکر و تأملِ (باز اندیشی) معلم در درون نظام آموزشی بهاء داده اند.

در این بخش به گزارش کتبی درس پژوهی و منطق درس پژوهی چگونه است؟ بهترین نمونه های برگزیده و مراحل درس پژوهی پرداخته می شود،آنچه در این فصل مورد توجه است،معلمان ابتدا بر روی یک مسئله و موضوع خاص تمرکز می کنند و پس از بحث و گفت وگو،طرحی آماده می شود (طراحی درس پژوهی) ، پس از اجرای درس پژوهی ( ومشاهده) پس از اجرا مجدد به گفت و گو –اشتراک یادگیری،بررسی انتقادی،بازنگری و بازاندیشی،تجدید نظر در درس، ارزشیابی و سهیم شدن در نتایج و انتشار (نتایج) خواهیم پرداخت.

گزارش درس پژویه در ژاپن

در ژاپن، کلاس های درس در فعالیت های آموزشی مدرسه از موقعیت ممتازی برخوردارند،ژاپنی ها به کلاس های درس می اندیشند .در ژاپن، به توسعه و بهبود دروس [و تدریس] بسیار توجه می شود.سیستم بهسازی آموزش از الگوی تدریس پژوهی نشأت گرفته است.مشارکت در گروه های پرورش حرفه ای معلمان در مدرسه بخشی از وظایف معلم در مدرسه است.

اسمیت (۲۰۰۸): اصلاح عمل تدریس معلمان، هدف اصلی تدریس گزارش کتبی درس پژوهی است.

اگرچه شکل مطالعه درس یا درس پژوهی در سراسر ژاپن متفاوت است،ولی مراحلی که نشان دهنده ی ویژگی های این روش است را می توان توصیف کرد.گزارش کتبی درس پژوهی معمولاً طی مراحل زیر انجام می شود.

مراحل مختلف گزارش درس پژوهی

در اینجا با مراحل مختلف گزارش درس پژوهی آشنا می شویم.

مرحله اول- تبیین مسأله:

اساساً گزارش کتبی درس پژوهی یک فرآیند حل مسأله است، بنابراین مرحله ی اول به تبیین مسأله ای اختصاص دارد که فعالیت گروه درس پژوهی را برانگیخته است و هدایت خواهد کرد.مسأله می تواند یک سؤال عمومی یا سؤال جزیی تر باشد؛سپس گروه به مسأله شکل می دهد و بر آن تمرکز می کند به نحوی که بتواند در یک درس خاص کلاسی مطرح شود.معمولاً معلمان مسأله ای را انتخاب می کنند که از فعالیت های خود به دست آورده اند یا برای دانش آموزانشان دشواری هایی ایجاد کرده است.

مرحله دوم برنامه ریزی درس:

هنگامی که یک هدف یادگیری انتخاب شد معلمان برای برنامه ریزی و طراحی درس تشکیل جلسه می دهند،اگر چه در نهایت یک معلم درس را به عنوان بخشی از فرایند پژوهش تدریس خواهد کرد، ولی خود درس محصول گروهی تلقی می شود.در اینجا هدف نه تنها تولید یک درس اثربخش، بلکه درک چگونگی و چرائی کارکرد درس برای افزایش فهم مطالب در میان دانش آموزان است.اغلب برنامه ی اولیه ای که گروه تولید می کند در جلسه ای برای همه ی معلمان مدرسه مطرح می شود تا به نقد درآید.بر مبنای چنین بازخوردی نسخه ی تجدیدنظر شده آماده ی اجرا می شود، این فرایند برنامه ریزی اولیه ممکن است چندین ماه طول بکشد.

مرحله سوم آموزش درس:

برای تدریس و آموزش درس، تاریخی [زمانی] معین می شود، معلمان گروه هر کدام نقشی را بر عهده می گیرند و زمینه های لازم برای اجرای موفق درس در شرایط واقعی مورد بررسی قرار می گیرد.هنگام شروع درس معلمان در قسمت عقب کلاس می ایستند یا می نشیند. ولی زمانی که از دانش آموزان خواسته می شود برجای خود تمرین کنند معلمان ناظر قدم می زنند کار دانش آموزان را مشاهده می کنند و همچنان که درس ادامه می یابد از فعالیت دانش آموزان یادداشت برمی دارند گاهی به منظور تجزیه و تحلیل درس و بحث درباره ی آن در چرخه تدریس پژوهی، فیلمبرداری می شود.

درس پژوهی یک رویکرد توسعه حرفه ای است که در آن معلمان با یکدیگر در تدوین طرح درس، اجرا و مشاهده نتایج آن مشارکت و همکاری می کنند، به صورت گروهی (تیمی)برای اصلاح روش های تدریس خود تلاش می کنند (ساکی۵،۱۳۸۹).

مرحله چهارم- ارزیابی درس و انکاس تأثیر آن:

در این جلسه معمولاً به معلمی که درس را آموزش داده است اجازه داده می شود اول از همه صحبت کند و نظر خود را درباره ی چگونگی اجرای درس و مسائل عمده ی آن اظهار نماید، سپس معلمان دیگر گروه معمولاً از دیدگاه انتقادی درباره ی قسمت هایی از درس که به نظر آنها مشکل داشته است صحبت می کنند، تمرکز بر درس است نه معلمی، که آنرا آموزش داده است، هر چه باشد درس محصولی گروهی است و همه ی اعضای گروه در مورد نتیجه ی برنامه ی خود احساس مسئولیت می کنند در واقع آنها از خود انتقاد می کنند. چنین کاری نه یک ارزیابی شخصی بلکه فعالیتی است که به بهبود فردی منجر می شود و از همین رو حائز اهمیت است.

مرحله پنجم- تجدیدنظر در درس:

معلمان گروه درس پژوهی با توجه به مشاهدات و بازخوردها در درس [وتدریس] تجدید نظر می کنند، آنها ممکن است سواد آموزشی،فعالیت ها،سوال ها و مسائل مطرح شده یا همه ی این موارد را تغییر دهند.تاکید آنها اغلب بر تغییر مواردی است که در جریان کلاس درس، شواهد دقیقی مبنی بر ضرورت آنها یافته اند.

مرحله ششم آموزش درس تجدیدنظرشده:

زمانی که طرح درس تجدید نظر شده آماده شد، درس در کلاسی متفاوت تدریس می شود.گاهی معلم درس، همان معلم قبلی است ولی در بیشتر موارد معلم دیگری از گروه پژوهشی ، تدریس را بر عهده می گیرد.یکی از ویژگی های این مرحله آن است که همه ی اعضای شورای معلمان برای شرکت در پژوهش به کلاس دعوت می شوند. حضور آنان در مدرسه ای بزرگ که تعداد معلمان جمع شده در یک کلاس آن احتمالاً از تعداد دانش آموزان کلاس بیشتر است،کاملاً شگفت انگیز به نظر می رسد.

مطالع درس، به گسترش فرهنگ یادگیری در مدارس یاری می رساند و محیطی را فراهم می کندتا معلمان از هم یاد بگیرند (سرکار آرانی)

مرحله هفتم ارزیابی و بازاندیشی:

در این مرحله معمولاً همه ی اعضای شورای معلمان در یک جلسه ی طولانی شرکت می کنند،گاهی یک فرد متخصص از خارج از مدرسه برای شرکت در این جلسه دعوت می شود.

معلمان و ناظران درس را نقد و تغییراتی پیشنهاد می کنند،هنگام بحث درباره ی درس نه تنها یادگیری و فهم دانش آموزان بلکه آن دسته از مسائل عمومی که به وسیله ی فرضیه های اصلی درس پژوهی بیان شده اند مورد توجه قرار می گیرد و بالاخره درباره ی اینکه چه چیزی از درس و اجرای آن آموخته شده است صحبت به میان می آید.

مرحله هشتم سهیم شدن در نتایج: در پایان درس پژوهشی که معلم ها به روی آن بحث کرده اند و خلاصه ی همه ی جلسات در یک کتابچه جمع آوری و در کتابخانه مدرسه نگهداری می شود.معلم ها به روش های متعددی در نتایج بدست آمده سهیم می شوند.

نوشتن گزارش درس پژوهی

۱-نوشتن گزارش و کتابچه های درس پژوهی: کتابچه ها و دست نوشته های معلمان در کتاب فروشی های ژاپن به فروش می رسد و معلمان مدارس نه تنها از سوابق گذشته ی [پیشینه ی]گزارش کتبی درس پژوهی مدرسه ی خود کمک می گیرند،بلکه به این وسیله از تجارب سایر مدارس نیز بهره می برند،حتی گزارش شده که معلمان بیشتر از محققان در ژاپن گزارش منتشر می کنند.

مطالعه درس (درس پژوهی) الگوئی اثربخش در خلق محیط شوق انگیز برای یادگیری در گزارش کتبی درس پژوهی است(سرکار آرانی).

منطق درس پژوهی

مطالعه درس ( درس پژوهی)، نظامی برای بهسازی تدریجی گزارش کتبی درس پژوهی و یادگیری است، که ژاپن مسئولیت اولیه ی بهبود فعالیت کلاس درس را به عهده ی معلمان گذاشته است (استیگلر و هیبرت ۱۸،۱۹۹۹ ).

منطق درس پژوهی ساده است، اگر می خواهید آموزش را بهبود بخشید اثربخش ترین جا برای چنین کاری کلاس درس است، اگر شما این کار را با درسها شروع کنید مسأله ی چگونگی کاربرد نتایج تحقیق در کلاس درس ناپدید می شود.بهبود در کلاس درس در درجه ی اول اهمیت است،سپس چالش تشخیص انواع تغییراتی که یادگیری دانش آموزان را بهبود می بخشد قرار دارد. هنگامی که تغییرات شناسایی شدند نوبت به چالش به اشتراک گذاشتن این دانش با معلمان دیگر می رسد کسانی که با مسائل مشابه مواجهند با اهداف مشترکی در کلاس درس دارند.برای مشاهده کاملترین نمونه های درس پژوهی به صفحه اصلی مراجعه کنید.

برای دانلود کاملترین نمونه های درس پژوهی روی لینک زیر کلیک نمایید.

درس پژوهی | دانلود رایگان نمونه درس پژوهی دانشگاه فرهنگیان کلیه مقاطع برتر کشوری

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

+ 39 = 44