گلچین بهترین نمونه درس پژوهی های اجرا شده در سطح کشور

Rate this post

مجموعه ای که قصد داریم به معرفی آن بپردازیم ، گلچین بهترین نمونه درس پژوهی های اجرا شده در سطح کشور می باشد. که شما عزیزان فرهنگی می توانید در رابطه با اجرای درس پژوهی در محیط آموزشگاه خود از این مجموعه بهره کامل بگیرید.

همانطور که می دانیم،درس پژوهی فرصتی است که تجربه های پراکنده در کنار هم قرارگرفته و از طریق تلفیق تجربه ها و خرد جمعی،مهم ترین درس هایی که فراگیران در یادگیری آن با مشکل مواجه هستند را از طریق یک طرح و خرد جمعی چاره جویی می نماید.معمولا در درس پژوهی معلمان هم پایه که دغدغه های مشترک دارند با هم فکری و هم آموزی از یکدیگر برای نحوه آموزش و تدریس چنین مسأله ها و دروسی بالاخره یا «راهی خواهند یافت» و یا «راهی خواهندساخت» .زیرا معلمان درس پژوه هیچ بن بستی در مسیر خود نمی بینند.درس پژوهی فقط یک اندیشه و یک پیشنهاد نیست بلکه نسخه نجات بخش مشکلات و مسأله های آموزشی و تربیتی است.درس پژوهی طلسم حرکت انفرادی معلمان را شکسته و زمینه را برای ورود سایر معلمان به کلاس های درس و «تعاون در تدریس» فراهم آورد.

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از 8 صبح تا 12 شب همه روزه فعال است.

طرح سؤال های زیر می تواند زمینه ی مناسبی را برای شروع یک درس پژوهی خوب فراهم آورد:

۱-فراگیران در یادگیری کدام دروس با مشکل مواجه هستند؟و چه قسمت هایی راخوب یاد نمی گیرند و چرا؟

۲-آیا از طریق گفتگو با سایر معلمان می توان تشخیص داد که دانش آموزان در چه درس هایی بیشتر مشکل دارند؟

۳-آیا از طریق بررسی اوراق امتحانی می توان تشخیص داد که دانش آموزان در چه موضوعات و یا مفاهیمی مشکل داشته و نتوانسته اند از سؤال های مربوط به آن مفهوم نمره خوبی کسب کنند؟

۴-آیا از طریق گفتگو با والدین ،مدیران،مشاوران و. . . می توان تشخیص داد که دانش آموزان در چه دروسی مشکل دارند؟

۵-آیا از طریق لیست ارزشیابی دانش آموزان و آمار آن ها درمدرسه و یا منطقه آموزشی می توان مهم ترین مشکلات و مسأله ها را برای شروع درس پژوهی تشخیص داد؟

۶-دانش آموزان در یادگیری کدام یک از دروس و مفاهیم بیشترین مسأله و مشکل را دارند؟آیا می توان به ترتیب اهمیت و اولویت ،لیستی از آن ها را به تفکیک دروس تهیه کرد؟

۷-آیا  در مدرسه و بین معلمان زمینه روح همکاری برای هم اندیشی در جهت حل مسأله ها و مشکلات مهم دانش آموزان  در درس های مختلف وجود دارد؟

۸-آیا مدیر مدرسه می تواند فرصت مناسب را برای حل مسأله ها از طریق درس پژوهی فراهم آورد؟

۹-آیا امکانات مورد نیاز برای اجرای درس پژوهی در مدرسه فراهم است؟

۱۰-آیا جو رقابت بین معلمان بر جو رفاقت غلبه دارد؟و آیا می توان رقابت را به رفاقت تبدیل کرد؟

۱۱-آیا معلمان درس پژوهی را فرصتی برای یادگیری با هم و یادگیری دسته جمعی و استفاده از تجربیات همکاران خود می دادند؟

۱۲-آیا معلمان فقط خود را شاهد مشکلات دانش آموزان در درس های مختلف می دانندو یا خود را مسؤول حل مشکلات آنان نیز می دانند؟

۱۳-چند درصد از معلمان علاوه بر حیطه شناختی به حیطه عاطفی و روانی حرکتی نیز توجه لازم را در عمل آموزشی و تربیتی خود دارند؟

۱۴-چند درصد از معلمان علاوه برسطح دانش در حیطه شناختی به سطوح دیگر این حیطه یعنی درک و فهم ،کاربرد،تجزیه و تحلیل،ترکیب و ارزشیابی نیز توجه شایسته را دارند.

۱۵-چند درصد از معلمان علاوه بر سطح دریافت در حیطه عاطفی به سطوح واکنش ،ارزش گذاری،سازمان بندی و تبلور ارزش ها در این حیطه را در اولویت عمل آموزشی و تربیتی خود دارند؟

۱۶-چند درصداز معلمان علاوه بر سطح تقلید در حیطه روانی –حرکتی به سایر سطوح این حیطه یعنی اجراء مستقل،دقت،هماهنگی حرکات و عادی شدن نیز توجه شایسته دارند؟ (سادئی :۱۳۹۳)

پس از پاسخ به این سوالات میتوان به پیاده سازی و اجرای بهترین نمونه ها در درس پژوهی روی آورد.در این راستا بانک فایل پژوهشی معلمان اقدام به تهیه و تنظیم گلچین بهترین نمونه درس پژوهی های اجرا شده در سطح کشور برای شما عزیزان نموده است.شما عزیزان میتوانید از دانلود درس پژوهی های پایه های مختلف ابتدایی را از این سایت به آدرس https://moallemblog.com دانلود بفرمایید.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

51 + = 61