گلچین بهترین نمونه های درس پژوهی در مقاطع مختلف ابتدایی

Rate this post

علی رغم اینکه مطرح کردن این موضوع، نظرات و دیدگاه‌های آنان فقط در حد یک صورتجلسه و نهایتاً ارجاع به منطقه و یا استان باقی می‌ماند.

تاکنون یک عزم و اراده‌ی جدی برای بهبود روش‌های تدریس در این گونه از موضوعات و درس‌ها از طریق یک کارعملی و فراتر از تئوری وجود نداشته است.

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از 8 صبح تا 12 شب همه روزه فعال است.

با وجود هزاران معلم با تجربه در گذشته و حال، هنوز بسیاری از معلمان در آموزش بعضی از مفاهیم به عنوان نمونه‌ی درس پژوهی با مشکل مواجه هستند و هنوز بعضی از معلمان بعد از سال‌ها تدریس با الگو و روش مناسب در آموزش بعضی از مفاهیم حتی ثابت در پایه‌های تحصیلی مثل ضرب، تقسیم، اعشار و… آشنا نیستند. علت آن است که نظام آموزش و پرورش نتوانسته است بصورت عملی مانند نمونه درس پژوهی یک فرصت مناسب را برای معلمان فراهم آورد تا از طریق هم آموزی از تجربه‌های عملی و روش‌های تدریس یکدیگر بهره گیرند. حتی حداقل کار ممکن یعنی فیلم برداری از تدریس معلمان موفق و با تجربه نیز انجام نشده است تا از طریق این گونه فیلم‌های آموزشی بتوان سطح هم آموزی از معلمان را افزایش داد! اینجاست که اهمیت و ضرورت درس پژوهی بر همگان هویدا می‌‌شود.

دارا بودن معلمان موفق و با تجربه و عدم تهیه فیلم از روش تدریس

این خلاء آموزشی یعنی دارا بودن معلمان موفق و با تجربه و عدم تهیه‌ی فیلم از روش تدریس آنان مشکلی است که سال‌هاست معلمان جامعه‌ی ما را  رنج می‌‌دهد و کسی نیست که معمای به این آسانی را حل کند. چنانچه رئیس آموزش و پرورش هر منطقه، مدیر مدرسه را موظف کند که فقط و فقط یک حلقه فیلم از تدریس موفق در مدرسه خود را تهیه و آن را در اختیار منطقه آموزشی قرار دهد، در پایان هر سال تحصیلی صدها و هزاران فیلم تدریس قابل استفاده تهیه خواهد شد و از طریق تبادل آن با سایر مناطق آموزش و پرورش واقعاً می‌توان به سادگی این خلاء آموزشی را برطرف کرد.

تماشای یک فیلم پس از سال‌ها در ذهن‌ها و خاطره‌ها باقی می‌ماند. به راستی چرا نظام آموزش و پرورش با در اختیار داشتن صدها و هزاران معلم با تجربه و همچنین اهمیت و ضرورت درس پژوهی در این رابطه با اندکی مدیریت نتوانسته است بانکی از فیلم‌های تدریس برتر را تهیه و آن را در اختیار معلمان قرار دهد؟

استفاده از تجربیات یکدیگر به کمک خرد جمعی

اهمیت و ضرورت درس پژوهی در این است که حداقل این فرصت و امکان را فراهم می‌آورد که معلمان پس از سال‌ها کار انفرادی (و جزیره‌ای و مستقل عمل کردن) گرد هم آمده و از طریق خرد جمعی، الگوهای مناسبی را بر آموزش بسیاری از مفاهیم و دروس ارائه داده و با ضبط تدریس آن‌ها بتوان برترین‌ها را در اختیار سایر معلمان قرار داد. با اجرای درس پژوهی می‌توان مجموعه‌ای از تجربه‌های ماندگار آموزشی را نه فقط از طریق نوشته‌های  معلمان؛ بلکه از طریق مشاهده‌ی فیلم تدریس آن‌ها فراهم آورد و آن‌ها را در اختیار نظام اموزش و پرورش قرار داد. به طوری که اگر این انقلاب آموزشی در سطح کشور (با حدود ۷۰۰ منطقه آموزش و پرورش) صورت گیرد، می‌توان از همه‌ی مفاهیم مهم کتاب‌های درسی و در همه‌ی دوره‌ها و پایه‌های تحصیلی، فیلم‌ها و روش تدریس برتر را تهیه و با تشکیل «بانک فیلم‌های تدریس» و در دسترس قرار دادن آن برای همه معلمان «کیفیت تدریس و آموزش» را در سطح کشور بالا برد.

از یک سو چه بسیارند معلمانی که روش‌های تدریس مفید و بسیار جذاب و مؤثری دارند اما دیگران از تجربه‌های آنان بی بهره اند و از سوی دیگر چه بسیارند معلمانی که نیاز به این تجربه‌های مفید و قابل استفاده دارند؛ اما از دسترسی به این تجربه‌های ارزشمند محروم هستند. از این رو باید بین این دو گروه پلی برقرار کرد. از آن جا که درس پژوهی این امکان را  برای مدیران مدارس و معلمان مدرسه فراهم می‌آورد، می‌توان اجرای درس پژوهی را بعنوان یک ضرورت برای نظام آموزش و پرورش و معلمان محسوب کرد و به اهمیت و ضرورت درس پژوهی در این موارد اذعان داشت. در همین راستا فرهنگیان عزیز می‌توانند با مراجعه به سایت بانک فایل پژوهشی معلمان به آدرس https://moallemblog.com  از درس پژوهی‌های ارائه شده در این مجموعه استفاده کنند.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

2 + 6 =