اهمیت و ضرورت پژوهش عملی در آموزش و پرورش کشور

Rate this post

همانگونه که مطلع هستیم در سالهای اخیر در نظام آموزشی کشور واژه اقدام پژوهی کاربرد بسیار زیادی پیدا کرده است و این موضوع به دلیل اهمیت پژوهش های عملی در میان معلمان و سایر پرچمداران نظام آموزشی کشور است.

در واقع می توان گفت : اقدام پژوهی معلمان روش علمی است که عمل پژوهش در کلاس و مدرسه انجام می شود و فرآیند مشارکتی آزادمنشانه ای مرتبط با دانش علمی آنها دارد. اهمیت این فرایند پژوهشی تا آنجاست که چندین سال است بخشنامه های قابل توجهی از سوی آموزش و پرورش در این راستا به معلمان پژوهشگر ابلاغ می گردد.

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از 8 صبح تا 12 شب همه روزه فعال است.

پیشینه اقدام پژوهی معلمان

اقدام پژوهی در واقع برای اولین بار در نظام آمریکا و از سال ۱۹۴۰ آغاز گردید. و در سال ۱۹۶۰ به اوج خود رسید و بیشتر در مورد مسائل نظامی ایالات متحده در سطح گسترده ای به کار گرفته شد و در نهایت در وزارت آموزش و پرورش آن کشور اشاعه یافت . این مقوله در بین سال های ۱۹۶۷ تا ۱۹۷۲ به یک جنبش تبدیل شد . گروههای پژوهشی در انگلستان ، استرالیا ، امریکا ، کانادا ، اسکاندیناوی ، فرانسه ، شیلی و برخی از کشورهای دیگر تشکیل شد .و در نهایت در کشور ما از سال ۱۳۷۵ برنامه معلم پژوهنده توسط پژوهشکده تعلیم و  تربیت طراحی شد.

ویژگی های پژوهش در عمل

در منابع مختلف ویژگی های متفاوتی برای پژوهش در عمل ذکر شده است اما ویژگی کاملاً اختصاصی و اصلی که در بیشتر متون از آن یاد شده است .پیوند بین نظریه و عمل و تأثیر بر عمل آموزشی می باشد .

۱-می توان گقت که پژوهش در عمل ، تنها پژوهشی است که در آن به صورت کاملاً کاربردی بین نظریه و عمل پیوند برقرار می شود .

۲- در پژوهش در عمل فاصله میان محیط عملی ( اجرا ) و محیط تولید دانش از بین می رود .

۳- هر موقعیت بنا بر شرایط و ویژگی خاص خود باید با روش اقدام پژوهانه مورد مطالعه قرار گیرد .

۴- می توان بین نتایج پژوهش های علمی و پژوهش های اقدام پژوهانه ارتباط دو سویه ای برقرار کرد .

شرایط و ویژگی های پژوهشگر در پژوهش عملی

پژوهشگر در ابتدا می تواند برای استفاده از نمونه های عملی و تجارب همکاران به دانلود اقدام پژوهی از سایت های آموزشی بپردازد . ولی در نهایت باید دارای شرایط و ویژگی هایی باشد که به برخی از مهمترین آنها اشاره می نماییم :

۱- علاقه : بدون داشتن علاقه و روحیه ی پژوهش نمی توان به نتیجه ی خوبی دست یافت

۲-رازداری : باید فردی رازدار باشد و در حفظ اسرار مشارکت کنندگان در امر پژوهش مصمم و جدی باشد .

۳-داشتن مهارت و تخصص لازم : باید ، در بعد علمی و انجام مراحل پژوهش دارای تخصص و مهارت باشد . همچنین در بعد برقراری ارتباط با افراد دیگر از مهارت های ارتباطی آگاهی کامل داشته باشد .

۴-عدم دخالت ، تعصبات و نقطه نظرات شخصی : در طی مراحل پژوهش تعصبات دیدگاه های شخصی خود را نباید دخالت دهد و فارغ از دیدگاه شخصی به پژوهش بپردازد .

درنهایت پژوهشگر می تواند با استفاده از بهترین سایت اقدام پژوهی برای الگو برداری از نمونه مقاله های مختلف استفاده های لازم را ببرد.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

+ 14 = 24