بهترین شیوه های کلاس داری در آموزش و پرورش

Rate this post

تحقيقات صورت گرفته نشان مي‌دهد رويكرد مديريت كلاس در محيط‌هاي آموزشي به بهبود شرايط آموزشي و پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان و ترغیب معلمان به بحث اقدام پژوهی مي‌انجامد.

روانشناسان مديريت كلاس را مجموعه رفتارها و اقداماتي مي‌دانند كه معلم در كلاس سازماندهي و حفظ مي‌كند تا شرايط و موقعيت كلاس و يادگيري اثربخش گردد.

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از 8 صبح تا 12 شب همه روزه فعال است.

همه فعاليت‌هاي آموزشي به دليل حضور معلمان در كلاس درس و تحقق اقدام پژوهی مطلوب است، زیرا با اين امر است كه تمامي هدف‌هاي آموزش و پرورش تحقق مي‌يابد. اساسي‌ترين عنصر در تدريس مطلوب را مي‌توان مديريت كلاس در راستای اجرای اقدام پژوهی در نظر گرفت. مديريت كلاس يكي از چالش‌هاي اصلي و اساسي معلمان امروز محسوب مي‌شود، به طوري كه طبق يكي از گزارش‌هاي مؤسسه بين‌المللي آموزش و پرورش در سال ۲۰۰۴ حدوود يك سوم معلمان در پنج سال اوليه تدريس خود بدون انجام تحقیقات عملی همچون اقدام پژوهی از امر تدريس و شغل معلمي دست مي‌كشند و آن را رها مي‌كنند. اين مؤسسه خاطر نشان مي‌كندكه كمبود مهارت، آسودگي، و اطمينان در مديريت كلاس و عدم اجرای اقدام پژوهی دلايلي بودند كه معلمان براي ترك شغل و حرفه خود عنوان كرده‌اند.

مدیریت کلاس با اجرای پژوهش

مديريت كلاس شامل كاركردهاي سازماني است كه معلمان را ملزم به اجراي وظايف طرح‌ريزي، سازماندهي، هماهنگي، هدايت، كنترل ارتباط، كلاس‌داري و اقدام پژوهی مي‌كند.

در واقع مديريت كلاس عبارت است از هنر به كار بردن دانش تخصصي و بهره‌گيري از مهارت‌هاي كلاس‌داري و انجام اقدام پژوهی در هدايت دانش‌آموزان به سوي اهداف مطلوب و مورد نياز دانش‌آموزان جامعه

محيط مناسب در فرآيندهاي آموزشي به خودي خود تمامي جوانب مهم در فرآيند هاي آموزشي را تأمين مي‌كند. آثار اين نوع مديريت در رويكردها و چشم‌اندازهاي نو به مديريت كلاس باز كاملاً مشهود است. در ايجاد محيط آموزشي مناسب، حذف كاربرد ميز تحرير كلاسي و جايگزين كردن آن با ميز و صندلي به اندازه دانش‌آموزان در كلاس درس بود. اين تحول در مديريت محيط آموزشي و كنار گذاردن وسايل و ابزارهاي آموزشي و كمك آموزشي واحد و يكسان (به خصوص بزرگسالان) در تمامي محيط‌هاي آموزشي منجر مي‌شود. بنابراين، مديريت كلاس به محيط‌هاي آموزشي متناسب با دانش‌آموزان به جاي متناسب كردن دانش‌آموزان با محيط آموزشي تبديل شد. و در این راستا معلمان توانستند به فرایند های دانلود اقدام پژوهی و بهره گیری از آن در محیط کلاس بپردازند.

راهكارهايي براي تأمين اهداف مديريت كلاس درس و هدايت تحصيلي

۱٫ توسعه نگرش مثبت به مدرسه و توجه به وقت صرف شده فراگيران در محيط‌هاي آموزشي

۲٫ افزايش اعتماد به نفس كه طي آن رقابت در محيط آموزشي به حداقل مي‌رسد و نزاع و اصطكاك در ميان فراگيران كاهش مي‌يابد.

۳٫ تمركز بر كاهش ملالت و خستگي از محيط آموزشي و ترك تحصيل فراگيران

۴٫ پرورش حس كنجكاوي در محيط آموزشي و تمایل به اجرای اقدام پژوهی

۵٫ خلاقيت و ابتكار در يادگيري و حفظ محيط‌هاي يادگيري خلاق در فرآيندهاي آموزشي

۶٫ پرورش نظم در ميان فراگيران كه طي آن دانش‌آموزان از طريق نظم دروني بتوانند به خود كنترلي برسند تا آنكه نيروها و ابزارهاي بيروني موجب آن شوند.

به طور كلي، تحقيقات صورت گرفته نشان مي‌دهد رويكرد مديريت كلاس در محيط‌هاي آموزشي به بهبود شرايط آموزشي و پيشرفت تحصيلي دانش‌آموزان و ترغیب معلمان به بحث اقدام پژوهی مي‌انجامد. روانشناسان مديريت كلاس را مجموعه رفتارها و اقداماتي مي‌دانند كه معلم در كلاس سازماندهي و حفظ مي‌كند تا شرايط و موقعيت كلاس و يادگيري اثربخش گردد.

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

25 − 24 =