طرح جابر، طرح کرامت و درس پژوهی بهترین روش های یاددهی موثر

Rate this post

قبل از پرداختن به مباحث طرح جابر ، طرح کرامت و درس پژوهی در کلاس باید گفت که : با وجود تفاوت های موجود بین یادگیری و تدریس ، نمی توان گفت که این دو ، فرایندهایی نامرتبط می باشند .

در حقیقت ، هر دو به هم وابسته هستند ، به طوری که یادگیری هدف و تدریس وسیله ی رسیدن به این هدف است .با وجود این وابستگی ، یادگیری و تدریس دو فرایند مستقل به شمار می روند . از این رو، معلمان قبل از بررسی و انتخاب روش های تدریس ، بایستی چگونگی فرایند یادگیری و تاثیر مواردی چون طرح جابر، طرح کرامت و درس پژوهی  بر آنها را مورد مطالعه قرار دهند . به همین سبب اغلب به معلمان توصیه می گردد که پس از مطالعه دقیق اصول ، قوانین و نظریه های یادگیری ، روش تدریس مناسب را انتخاب کنند .

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از 8 صبح تا 12 شب همه روزه فعال است.

مدل عمومی تدریس

اندیشمندان و متخصصان پژوهش در زمینه های تدریس توفیق یافته اند که چندین مدل تدریس را وضع و ارائه دهند  . این مدلها همگی دارای عناصر کم و بیش مشابهی بوده و صرفا رابطه ی میان شرایط گوناگون تدریس و یادگیری را در یک رشته مراحل متوالی و منطقی ارائه می دهند . معروفترین مدل موجود برای تدریس ، مدل عمومی تدریس می باشد که برای نخستین بار توسط رابرت گلیزر ابداع گردیده و بعد ها توسط صاحبنظران دیگر در آن تغییراتی به وجود آمده است .(سیف ۱۳۶۸)

این مدل در عین سادگی و سهولت ، فرایند تدریس را به صورتی روشن نشان داده و معلم را در سازمان دادن اطلاعات ، مفاهیم ، اصول و سایر طرح هایی که در مورد یادگیری ، رشد ، هوش ، روشهای تدریس، شیوه هایی ارزشیابی و غیره که از منابع مختلف و یا در نتیجه ی تجربیات متفاوت خود کسب کرده است ، مدد می رساند .از جمله این طرح ها می توان به طرح جابر، طرح کرامت و درس پژوهی اشاره نمود.

در این مدل ، فرایند تدریس به چهار مرحله تقسیم شده است که در زیر به اختصار هریک از این مراحل شرح داده می شود :

مرحله اول  هدفهای تدریس و هدفهای رفتاری

در این مرحله معلم ابتدا به تعیین هدف های تدریس اقدام کرده و سپس برای انتظاراتی که در پایان درس از دانش آموز دارد ، هدفهای تدریس را به صورتی عیتی و قابل اندازه گیری ، یعنی برحسب رفتار یادگیرنده ، مشخص می سازد که به آنها هدفهای رفتاری می گویند .این روش در درس پژوهی کاربرد بسیار زیادی دارد.

مرحله دوم  رفتار ورودی(سنجش آغازین )

برطبق این مدل ، بعد از تعیین هدفهای رفتاری و بیش از آغاز درس ، معلم باید به تعیین رفتارهای ورودی مورد نیاز برای یادگیری آن هدفها اقدام کند . و از طریق سنجش آغازین ، معین سازد که آیا دانش آموز دارای توانایی لازم برای آموختن هست یا نه این مرحله در واقع همین تعیین آمادگی دانش آموز منتها به صورتی دقیق و علمی می باشد .

مرحله سوم  شیوه های تدریس

در این مرحله ، معلم برای آموزش هدف های مختلف آموزشی به دانش آموزان بایستی روشهای مناسب آنها را مورد استفاده قرار دهد .این روش در کلیه طرح هایی همچون طرح جابر، طرح کرامت و درس پژوهی کاربرد بسیاری دارد. به بیان دیگر ، معلم باید با توجه به هدفهای درس و خصوصیات دانش آموزان ، از روشها و فنون مختلف آموزشی چون سخنرانی ، بحث گروهی ، آموزش فردی ، روش اکتشافی و مانند آن بهره جسته و وسائل آموزشی مناسب را به کار گیرد .

مرحله چهارم  ارزشیابی (سنجش عملکرد )

مرحله نهایی این مدل به سنجش عملکرد و ارزشیابی میزان یادگیری دانش آموز اختصاص دارد . منظور از ارزشیابی در این مرحله دادن یک امتحان واحد و نعیین نمره ای برای دانش آموز نیست ، بلکه معلم باید علاوه بر انجام امتحانات مرسوم ، عملکرد دانش آموزان را در شرایط متعدد دیگر مانند انجام پژوهش ها ، شرکت در فعالیتهای مختلف مثل طرح جابر، طرح کرامت و درس پژوهی ، نوشتن مقاله تحقیقی و از این قبیل ، مورد سنجش و ارزیابی قرار دهد .

با توجه به آنچه گفتیم معلمان برای انجام طرح جابر ، طرح کرامت و درس پژوهی احتیاج به منبعی غنی و قابل اعتماد دارند. بانک فایل پژوهشی معلمان این امکان را برای معلمان عزیز میسر ساخته است. معلمان و دانش آموزان عزیز می توانند به سایت بانک فایل پژوهشی معلمان به آدرس https://moallemblog.com   مراجعه نموده و از هزاران فایل مفید و ارزشمند که در این پایگاه موجود است استفاده نمایند.

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

3 + 5 =