اهمیت و ضرورت فعالیت های پژوهشی در آموزش و پرورش

Rate this post

در سال های اخیر در نظام آموزشی کشور فعالیت هایی چون دانلود درس پژوهی فکر و ذهن معلمان و سایر فرهنگیان را به خود مشغول کرده است. درس پژوهی فعالیت گروهی و پژوهشی است که معلمان در راستای اجرای بهینه تدریس و در راستای بهبود فرایند یاددهی و یادگیری انجام می دهند.

معلمان پژوهشگر از درس پژوهی و دانلود نمونه درس پژوهی از آن جهت استفاده می کنند که بتوانند به کمک تنی چند از همکارانشان اجرای بهینه تدریس را قوت ببخشند. آنچه بیشتر مورد توجه نظام آموزش و پرورش است این است که موضوعات درس پژوهی موضوعاتی جدید و بهینه استفاده شوند و معلمان بتوانند با روش های نوین و برتر تدریس این فرایند را در کلاس و مدرسه اجرا نموده و از آن فیلم و تصویر بگیرند و به صورت مستند از آن استفاده نمایند.

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از 8 صبح تا 12 شب همه روزه فعال است.

اما آیا درس پژوهی و بخشنامه های مربوط به آن می تواند به تنهایی راهگشای نظام آموزش و پرورش باشد؟ این نکته سوالی است که می بایست معلمان و سایر فرهنگیان به آن پاسخ دهند. قابل توجه این که گاهی فرهنگیان برای استفاده از تجربه های همکارانشان به دانلود درس پژوهی رایگان نیز روی می آورند.

اقدام پژوهی و بخصوص اقدام پژوهی در مقطع ابتدایی فاکتور مهم دیگری که سر زبان ها هم افتاده است ، و معلمان و سایر فرهنگیان توجه روز افزونی به این مهم می نمایند.در واقع مقاله اقدام پژوهی همان پژوهش عملی معلمان است که به کمک آن می توانند فعالیت های عملی خود را در کلاس به صورت پژوهش در بیاورند و برعکس فعالیت های کلاسی خود را در قالب اقدام پژوهی ارائه دهند. آنان گاهی برای الگو برداری و ارائه بهتر از دانلود رایگان اقدام پژوهی از سایت های مفیدی مانند بانک فایل پژوهشی معلمان نیز استفاده می کنند.

اقدام پژوهی شاید قدرتمند ترین و ماندگارترین پژوهش عملی است که در کنار سایر فعالیت های پژوهشی جای خود را باز کرده است و همواره در صدر بخشنامه های آموزش و پرورش قرار می گیرد. آری ! به کمک اقدام پژوهی معلمان می توانند به بهترین شیوه ممکن کلاس و مدرسه را اداره کرده و گزارش آن را در قالب پژوهش به اداره مربوطه شان بفرستند.

بنده به عنوان کسی که سالها در میان فرهنگیان به ارائه پژوهش و فعالیت های تحقیقاتی پرداخته ام تصور نمیکنم که اقدام پژوهی و بخشنامه های مربوط به آن هیچ گاه کهنه شود.

در کنار اقدام پژوهی گزارش تخصصی  نیز مقوله جدیدی است که تقریبا دو یا سه سال است که باب شده است.گزارش تخصصی معلمان همان اقدام پژوهی ولی خلاصه تر است. این مورد در سطح آموزشگاه انجام می شود و نیازی به ارسال به اداره آموزش و پرورش نیست. گزارش تخصصی بیشتر برای کسب نمره در ارزشیابی انجام میگیرد و معلمان و سایر فرهنگیان به این دلیل به دانلود گزارش تخصصی می پردازند که ۵ نمره از ارزشیابی پایان سالشان به این مقوله اختصاص می یابد.

معلمان برای اینکه بتوانند نمره کاملی از ارزشیابی پایان سال کسب نمایند می بایست ۵ مورد گزارش تخصصی و ۳ مورد پیشنهاد کوتاه در ارتباط با شغل خود ارائه دهند. و در مجموع با توجه به محتویات ارسالی شان مدیران به آنها امتیاز می دهند.امتیازی که روی خیلی از جنبه های آموزشی آنها تاثیر گذار است.

بعد از توضیحات فوق به معرفی سایت بانک فایل پژوهشی معلمان می پردازم . سایتی که همه فعالیت های فوق و موادر پژوهشی را به طور کامل در خود جای داده است. بانک فایل پژوهشی معلمان در کنار سایت های دیگری مانند کانون تخصصی دانشجو و .. توسط تیم فرهنگی و متخصص اداره می شود و فرهنگیان و معلمان عزیز می توانند با مراجعه به این سایت هر آنچه را که نیاز دارند دانلود نموده و از آن استفاده نمایند.

167423_726

منبع : بانک فایل پژوهشی معلمان

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

15 − 8 =