درس پژوهی ابتدایی ، چگونگی نگارش و دانلود صدها نمونه کامل درس پژوهی به همراه مرامنامه

3/5 - (2 امتیاز)

درس پژوهی ابتدایی ، چگونگی نگارش و دانلود صدها نمونه کامل درس پژوهی به همراه مرامنامه

در رابطه با چگونگی نگارش درس پژوهی ابتدایی بر اساس بخشنامه های جدیدی که از وزارتخانه آموزش و پرورش ابلاغ می گردد می توان چنین اذعان داشت که در واقع هدف از اجرایی نمودن بخشنامه های حاضر رسیدن به یک اتفاق نظر کامل و دقیق در رابطه با نگارش درس پژوهی در مقطع ابتدایی است.

همانطور که خدمت شما عزیزان عرض شد فایل درس پژوهی ابتدایی حاصل آخرین تجربیات مدیران این مجموعه می باشد . در فایل درس پژوهی ابتدایی سعی نموده ایم بر اساس آخرین تجربیات و مطالعات خود آنچه را که مد نظرمان بوده است را برای شما بزرگواران تدوین نماییم. امیدواریم توانسته باشیم با نگارش فایل درس پژوهی ابتدایی سهم کوچکی در ارتقای سطح علمی دانش پژوهان داشته باشیم. انشالله شما عزیزان با استفاده و بهره گیری از این فایل رضایت لازم را داشته باشید . ضمن اینکه پشتیبانی تلفنی این سایت به منظور رفع مشکلات احتمالی و پیشنهادات و انتقادات و شکایات شما عزیزان از 8 صبح تا 12 شب همه روزه فعال است.

در نظام کنونی آموزش و پرورش در سالهای اخیر نگارش درس پژوهی و مخصوصا درس پژوهی ابتدایی از اهمیت بالایی برخوردار شده است. چرا که در درس پژوهی معلمان می توانند تجارب گرانبهایی را کسب نموده و از این تجارب در راستای بهبود شیوه های نوین تدریس بهره ببرند.

سالها پیش اما از این گونه اصطلاحات و همایش ها و مسابقات خبری نبود .معلمان خیلی کمتر از خود علاقه نشان می دادند که در مسابقاتی همچون درس پژوهی شرکت نمایند.آنها بیشتر به تدریس سنتی روی می آوردند و سعی داشتند دانش آموزان را به همان شیوه های سنتی به علم و دانش و درس و مدرسه علاقه مند نمایند.شاید گاهی هم در کار خود موفق بودند ولی صرف نظر از این موفقیت نمی توان این گونه برداشت نمود که روش تدریس سنتی به دلیل جواب دادن در مقاطعی از دوران آموزشی می تواند مادام العمر بدون رقیب پیش بتازد و هیچ گونه روش تدریسی جایگزین آن نشود.

مصاحبه پیرامون اهمیت و چگونگی نگارش درس پژوهی

درس پژوهی ابتدایی و سایر روش های نوین تدریس علاوه بر اینکه روحیه معلمان را در رابطه با رقابت پذیری بیدار می کند ، می تواند عاملی باشد که دانش آموزان عزیز و این نوگلان و آینده سازان این مرزو بوم به درستی و در مسیر صحیح علم و دانش قرار گرفته و تا جایی که امکان دارد علم و دانش را با تکنولوژی روز فراگیرند.

در رابطه با آنچه گفته شد و مباحثی که به صورت مقدمه وار پیرامون قضیه درس پژوهی ابتدایی و درس پژوهی در مقطع دبستان گفته شد مصاحبه ای را آماده نموده ایم که از شما فرهنگیان عزیز دعوت می کنیم به این مصاحبه دقت بفرمایید.

این مصاحبه پیرامون شناخت انوع درس پژوهی در مقطع ابتدایی و همچنین چگونگی نگارش درس پژوهی و اصول آن و بررسی مرامنامه و نقش آن در درس پژوهی با استاد فرهیخته مهدی رستمی مدرس دانشگاه های کشور آماده شده که به صورت اختصاصی توسط تیم تخصصی کاشان پی ان یو به محضر شما عزیزان تقدیم می شود.

سوال : جناب آقای رستمی ضمن عرض سلام و ادب خدمت شما استاد فرزانه از شما دعوت میکنم مختصری پیرامون اهمیت درس پژوهی در مقطع ابتدایی بفرمایید :

با سلام خدمت شما عزیزان فرهنگی و خدمتگزاران عرصه علم و دانش و همچنین شما جناب آقای صالح فعال فرهنگی باید خدمت شما عزیزان عرض کنم که درس پژوهی در نظام آموزش و پرورش از اهمیت بالایی برخوردار است.در واقع یکی از پله های ترقی و نردبان های موفقیت برای معلمان آشنایی با بهترین شیوه های نوین تدریس است که یکی از این نمونه های تجربیات برتر تدریس و تجربیات برتر سنجش و ارزشیابی در قالب درس پژوهی و مخصوصا درس پژوهی در مقطع دبستان و ابتدایی هویدا می گردد.

بدیهی است معلمان عزیزی که در رابطه با چگونگی تدریس خود از تجارب دیگر همکاران در رابطه با درس پژوهی بهره می گیرند بسیار بهتر و کاملتر از دیگران می توانند اهداف خود را پیش ببرند و دانش آموزانی موفق تر و بهتر و با تجربیات بالاتری تحویل جامعه خواهند داد.

انواع درس پژوهی از لحاظ مقاطع تحصیلی به چه صورت است؟

تا جایی که بنده به خاطر می آورم در طول چندین سال گذشته درس پژوهی صرفا در مقطع ابتدایی برگزار می شد و فقط آموزگاران در مقطع ابتدایی به نگارش درس پژوهی و اجرای آن روی می آوردند. اما از آنجایی که درس پژوهی از نظام های آموزشی اروپا وارد کشور شده است و در کشور های دیگر این مقوله در مقاطع دیگر نیز پرکاربرد است.لذا مسئولین ما و پرچمداران عرصه علم و فرهنگ تصمیم گرفتند این برنامه را در سایر مقاطع تحصیلی به حالت اجرا در بیاورند.

در ضمن بعد از اینکه مسئولین بزرگوار و دبیران محترم در مقاطع مختلف متوسطه این برنامه های عملی را اجرایی نمودند و تاثیر مثبت آن را مشاهده نمودند.تصمیم بر این گرفتند که برنامه درس پژوهی را در مقاطع مختلف در ساختار نظام آموزش و پرورش نهادینه سازند.

به طور کلی درس پژوهی در حال حاضر به سه دسته تقسیم می شود:

  • درس پژوهی ابتدایی
  • درس پژوهی متوسطه اول
  • درس پژوهی متوسطه دوم

از میان دسته های فوق الذکر فعلا می توان چنین گفت که درس پژوهی در مقطع ابتدایی از اهمیت و تب و تاب بالاتری برخوردار است.درس پژوهی در نظام آموزشی و فرهنگی کشور در واقع مبحثی جدید نیست ولی جدیدا به آن توجه و تاکید زیادی می شود بنا بر این انتظار این است که معلمان محترم نیز در این مورد کوتاهی نکنند.

در رابطه با درس پژوهی در مقطع ابتدایی و دبستان در چه پایه هایی درس پژوهی داریم؟

همانطور که واقفیم امروزه کلیه معلمان سعی بر این دارند که این برنامه مفید را ازدست ندهند و همگی در این برنامه قابل تامل و بحث برانگیز شرکت نمایند .بنا بر این پایه و مقطعی نیست که درس پژوهی در آن اجرایی نشود.در واقع باید اذعان نمود که به صورت خلاصه وار درس پژوهی در شش پایه به قرار زیر اجرایی شده و برای بهبود کیفیت اجرای آن تلاش می شود.

  • درس پژوهی اول ابتدایی
  • درس پژوهی دوم ابتدایی
  • درس پژوهی سوم ابتدایی
  • درس پژوهی چهارم ابتدایی
  • درس پژوهی پنجم ابتدایی
  • درس پژوهی ششم ابتدایی

مرامنامه درس پژوهی چیست و چه اهمیتی دارد؟

سوال بسیار مهم و بحث برانگیزی که مطرح است و ذهن معلمان محترم را به خود مشغول ساخته است این است که مرامنامه در درس پژوهی چه اهمیتی دارد و چه راهکارهایی برای بهبود اجرایی شدن مرامنامه درس پژوهی وجود دارد؟

در واقع می توان گفت که مرامنامه درس پژوهی یک دستور العمل و عهد و پیمانی است که به همراه برنامه ریزی جامع و منسجم در میان معلمان و مدیر آموزشگاه به عنوان سرپرست تیم درس پژوهی ثبت می شود که معلمان عزیز می بایست در کل طول دوره درس پژوهی به این مرامنامه استناد نموده و آن را سرلوحه کار خویش قرار دهند.

در واقع در مرامنامه نکات قابل تامل و بحث برانگیزی مطرح می شود که بخشی از آن به قرار زیر است:

بهترین جزئیات مرامنامه درس پژوهی چگونه است؟

اگر تصمیم داشته باشیم که در یک درس پژوهی به بهترین شکل ممکن اقدام کنیم و سناریو و الگوی تدریس عالی و غیر قابل انتقادی تحویل دهیم می بایست نکات مهمی را در مرامنامه درس پژوهی در نظر بگیریم:

  • در مرامنامه درس پژوهی می بایست قبل از هر چیز اعضای محترم و همچنین شرح وظایف آنها مورد بررسی قرار گیرد.
  • بعد از ذکر نام اعضا و شرح وظایف آنان می بایست هدف از اجرای درس پژوهی در مدرسه به طور کامل و با ذکر جزئیات ذکر گردد.
  • در مرحله بعد باید معلمان نتایج تصمیمات شورای درس پژوهی مدرسه را پیرامون این قضیه که چه درسی را برای تدریس انتخاب نموده اند با ذکر دلایل و مستندات کامل بیان کنند.
  • در مرحله چهارم از مستند سازی درس پژوهی و مرامنامه آن باید به وضعیت مدرسه و شرایط تحصیلی دانش آموزان و حتی به وضعیت فیزیکی و مالی و سطح علمی آنها به طور کامل اشاره شود.
  • در مرحله پنجم طراحی آموزشی و طرح درس اولیه ای که شورای درس پژوهی آماده نموده اند مورد بررسی قرار گرفته و طبق نظر و وجدان گروه مدرس اول برای درس پژوهی انتخاب می شود.
  • بعد از انتخاب مدرس جهت اجرایی نمودن تدریس اول و طراحی نمودن طرح درس اولیه و نکات قابل اجرا و تامل در تدریس اول مدرس اول کار خود را شروع می کند و از بخش های مختلف تدریس فیلم و عکس تهیه می شود.
  • در مرحله هفتم شورای درس پژوهی جلسه های مختلفی را با هماهنگی مدیر گروه درس پژوهی اجرا نموده و سعی می کنند به بازنگری و کمبود ها و مشکلات تدریس اولیه بپردازند.
  • در مرحله هشتم لیستی از مشکلات موجود در تدریس اولیه تهیه شده و کمبود ها و نواقص به صورت تیتر وار ذکر می گردند.
  • در مرحله نهم به کمک استفاده از تجارب سایر معلمان و مدیر گروه و سرپرست منطقه و همچنین گردآوری داده ها و اطلاعات و مطالعه کتب و نشریات به ارائه راه حل های مفید و ارزنده در راستای چگونگی بهبود نواقص و روش تدریس و طرح درس قوی تر و بهتر پرداخته می شود.
  • بعد از مطالعه و گردآوری تجارب مفید و ارزنده توسط همکاران فرهنگی طرح درس ثانویه توسط تیم درس پژوهی و با همکاری هم نوشته می شود. در حالی که مشکلات تدریس اولیه برطرف شده است.
  • در تدریس ثانویه الزاما مدرس تدریس اولیه نیاز نیست که به تدریس بپردازد.این مورد بستگی به تصمیم تیم درس پژوهی دارد که مدرسین دو تدریس یکی باشند و یا با هم فرق کنند که البته در مورد دوم کمی تنوع به وجود آمده که این امر باعث خوشنودی دانش آموزان می گردد.
  • بعد از تدریس نهایی و ثانویه یک نتیجه گیری کلی از مجموعه تدریس ها گرفته می شود و یک تعمیم کلی برای اجرایی نمودن درس پژوهی در نظر گرفته می شود.
  • در مرحله سیزدهم و آخرین مرحله یک نقطه نظر کلی پیرامون قضیه درس پژوهی همکاران و تدریس معلمان و مجریان درس پژوهی به صورت مستند گرفته می شود.همه همکاران به بیان نظرات و دیدگاه های خود پرداخته و به ارائه راهکارها و پیشنهادات در راستای اجرای درس پژوهی در مراحل بعدی و در سالهای آتی می پردازند.

بهترین روش نگارش سناریوی درس پژوهی چیست ؟

در واقع نگارش بهترین سناریو و الگوی تدریس برای درس پژوهی منوط به این است که نگارش طرح درس بر عهده یک نفر خاص نباشد و همه اعضای درس پژوهی در نگارش طرح درس و سناریو مشارکت فعال داشته باشند.

وقتی همه اعضا به کمک یکدیگر به نگارش سناریو و طرح درس برای درس پژوهی می پردازند، اشتباهات کمتری رخ می دهد و این باعث می شود که اعضای محترم کمتر دچار چالش و دردسر شوند.سناریوی درس پژوهی در سالهای اخیر اهمیت بسیاری پیدا نموده و بیشترین سرچ را به خود اختصاص داده است.

بهترین منبع برای استفاده از نمونه درس پژوهی همکاران  چیست؟

در رابطه با معرفی بهترین منبع در راستای استفاده و بهره مندی معلمان می توان به سایت حاضر که توسط تیم تخصصی معلمان کاشان اداره می شود اشاره نمود. چرا که تیم تخصصی کاشان پی ان یو می کوشد به بهترین شکل ممکن تجارب گرانبهای فرهنگیان محترم را جمع آوری نموده و آن را در اختیار سایر همکاران قرار دهد.

گلچینی از درس پژوهی های برتر کشور

در سالهای اخیر سایت های آموزشی سعی بر این داشته اند که به بهترین شکل ممکن به ارائه گلچینی از برترین نمونه های برگزیده کشوری بپردازند.این مقوله باعث شده است که معلمان عزیز بتوانند از این نموده های برگزیده استفاده نموده و بتوانند با استفاده از مستنداتی که در این اجراها وجود دارد به صورت کاملا حرفه ای به نگارش و اجرایی نمودن درس پژوهی روی بیاورند.

تیم تخصصی کاشان پی ان یو متشکل از تعدادی از فرهنگیان گرانقدر کاشان است که توانسته اند جمعی صمیمی ایجاد کنند و به این بهانه فرهنگیان عزیز و محترم را دور هم گردآورند و از تجارب گرانبهای آنها بهره گیری نمایند. در رابطه با درس پژوهی های موجود در سایت کاشان پی ان یو باید گفت که همه درس پژوهی ها به صورت عملی و اجرا شده هستند و فرهنگیان عزیز و محترم می توانند گام نوی در اجرای درس پژوهی و اجرای آن برداشته و در هزینه و وقت خود صرفه جویی های لازم را داشته باشند.

دانلود صدها نمونه درس پژوهی

دانلود صدها نمونه درس پژوهی در سایت تخصصی کاشان پی ان یو اغراق نیست بلکه واقعیت است. معلمان عزیز در نظر داشته باشند که می توانند هر موضوعی را که قصد دارند درس پژوهی خود را بر آن اساس بنویسند پیدا نموده و آن را با توجه به تجربیات خود و استفاده از مستند سازی همکاران به رشته تحریر درآورند و گام مهمی در راستای کمک به عرصه علم و دانش در کشور داشته باشند.

برای دانلود درس پژوهی های مطرح و قوی و برگزیده به صفحه اصلی سایت مراجعه کنید.

 

 

اگر مطلب را می پسندید لطفا آنرا به اشتراک بگذارید.

دیدگاهی بنویسید

49 − = 44